Hjälp att möblera avlångt vardagsrum för tre funktioner
6 år sedan
Utvalt svar
Sortera efter:Äldsta
Kommentarer (13)
- 6 år sedan
Relaterade diskussioner
Hjälp med mitt vardagsrum!
Kommentarer (7)Jag har funderat på en matta ca 2*3 eller 3*3m. i en ljusare färg då vi har så mörkt golv. men vi har två ungar och 2 hundar :/ så måste vara en matta som inte visar fläckar allt för mycket:)Har även en Lionpot från garden glory som jag sen kommer att ha här inne, när min 'golvblomma' är nog stor. Har ingen blombutik i närheten som säljer så stora blommor =/ du är inne på helt rätt. vill bli av med marmorbordet och ställa in något nytt. så kanske det blir små bord. Har även en stol i plexi, likt kartell som jag tänkte ställa hit och ut med den som finns, samt en stor rund spegel 110cm. som jag tänkte att kanske får vara där vart fotoramen är för att få in mer ljus :)... Se merInreda vardagsrum
Kommentarer (4)Hej Linnea, Kul projekt! Inför vår totalrenovering av ett 80-tals hus gjorde jag moodboards för varje rum. Först scoutade jag runt och sparade alla bilder jag gillade generellt och sen kategoriserade jag dem i olika rum. Det har hjälpt mig väldigt mycket med våra val av grundinteriör och möbler. Jag skulle också målat om de bruna listerna till vitt. Sen skulle jag även målat taket till vitt alt. rivit träpanelen. Det beror på er budget. Golvet skulle jag lägga in en ekparkett (Kährs Nouveu Grey är fin). Väggarna skulle bli ljusa lergrå/beige. Fönsterväggen skulle ha en takskena m gardiner från vägg till vägg. Linnegardiner är vackert och släpper in ljus också (om du ej har behov av mörkläggning i det rummet - isf sätter du en extra skena m mörkläggningsgardiner). Mattor ökar mysfaktorn! Både Stalands och Folkhemmet har prisvärda merinoullmattor. Som loungemöbler är det snyggt att ha fristående fåtöljer i skinn/ metall eller i tyg (tror en av Ikeas modulsoffor heter Söderhamn som kan användas fristående) om du får plats - annars en modulsoffa. Blommor som benjaminfikus och aleo vera är fina att inreda med. Granit har snygga betongkrukor. Cloudkrukan av HW är fin. H&M har liknade krukor som Cloudkrukan. Stort lycka till! Vore kul att se slutresultatet! // Mia... Se merHjälp med min etta
Kommentarer (9)Hej Karoline, Vad kul med utmaningar! Det är många beslut när det gäller inredning men det är en process, det kommer man inte ifrån. Lita på din egen känsla och det du gillar. Om du inte vet exakt så försök klargöra för dig själv vad du tycker om och inte. Köp inga dyra grejer då blir det lättare att ändra om man gör fel. Och kom ihåg som sagt att det är en process. Se det som spännande möjligheter hellre än som en jobbig uppgift som kan kännas överväldigande. Jag undrar vad är det vita mitt emot dörren ( på planlösningen)? Är det bara en vägg där med? Rummets dimensioner Det behöver inte vara en nackdel att rummet är fyrkantigt. Tvärtom, med tydliga fokus punkter kan du uppnå en skön balans. Undersöka känslan En viktig sak är att fråga dig själv varför rummet inte känns mysigt just nu. Är det funktion (att du inte kan göra det du vill) eller upplever du rummet som opersonligt? Hur är det med färgsättningen? Intressanta ytor, taktila strukturer...Finns det något i rummet som du vill titta på? Något som gör dig glad? Varje svar kommer med förslag till olika lösningar. Undersök funktion Vad gör du mest i rummet. Sover? Ensam? Umgås med gäster? Arbetar? Vad behöver du mest när det gäller funktion? Vad saknar du? Hur ofta sitter du i soffan? Läser du hellre i sängen? Utgå från det du vill göra och välj möbler utifrån det. Själv skulle jag tyck att det är jobbigt att fälla sängen in/ut varje dag om jag inte behövde ytan och förvaringen var viktigare....så det Färgsättning Vitt kan göra rummet optiskt större men inte alltid. Man kan skapa intressantare rum om man färgsätter på rätt sätt och det behöver inte vara starka färger, brokiga tapeter eller en framträdande fondvägg. Helheten och hur allt hänger ihop är viktigast. Färgtillverkar brukar ha färdiga skalor av kulörer som samverkar fint och du behöva ridet välja en trend utan välj det du tycker om och trivs men. Väl en skala på 4-6 nyanser och tänk på vilken får skulle kunna vara en accentfärg. Vilken stil gillar du? Modern, rustik, shabby chick, blanda nytt och gammalt... Taktila och visuella intryck Vad vill du titta på? Skapa fokus och intressanta blickfång. Du kan använda dig en en skön spegel som tillför karaktär och kan öppna upp en vägg. Välj sköna material med olika strukturer och textilier som samverkar. Va ridet rädd för kontraster.Lita på din egen känsla. Gardinerna som hänger där nu känns mörka och tunga, och det blir för hård kontrast till de vita väggarna. Du behöver inte heller förstärka rumshöjden med en sådan stark vertikal som det blir. Finns det en fin utsikt? Man kan t.ex. jobba med tunnare luftigare gardiner och en rullgardin om man behöver det eller dubbla gardiner om du vill ha det mer ombonat. det beror påvilken stil du föredrar. Belysning Jag skulle välja andra typer av armaturer/lampor. istället för pH lampan så skulle jag hänga en annat typ av armatur.Skapa gärna flera olika ljuspunkter, 6-8 stycken minst i det lilla rummet. Golvet Det syns dåligt på bilden men det är viss ett parkettgolv. Det verkar vara mörk och slitet (??) Isf kan man slipa och behandla det. Man kan avgränsa en yta med en matta. Möblering Man kan förvisso flytta sängen/ soffa runt i rummet och testa vad som känns bäst men du kan också göra en skalenligt ritning och klippa ut skalenliga fyrkanter för möblerna och flytta runt pappersbitarna först och testa olika positioner. Fundera på vad du vill se först när du öppnar dörren på väg in...kanske kan sängen flyttas till motsatta väggen så att den inte tar all uppmärksamhet. Du kan också avgränsa med en tunn genomskinlig gardin inne i rummet eller drapering vid sängen. Vilka möbler är viktigast för dig? Behöver du andra möbler? Arbetsbord? Variera höjden på möblerna, skapa en intressant tavelvägg, eller välj en stor tavlasom du gillar att titta på. Glöm inte blommorna men välj sådana växter som rensar luften och gruppera dem tillsammans. Jag kommer med några idéer hellre än färdiga lösningar. Du fixar det säkert på egen hand utifrån dina egna preferenser och med hänsyn till budgeten. dela gärna bilden när du är klar. Lycka till.... Se merHjälp att optimera öppenplanlösning Vardagsrum/kök.
Kommentarer (3)Hej! Jag tycker att kvadratiska öppna planlösningar är något av det svåraste som finns. Din vardagsrumsdel bjuder också på extra utmaningar eftersom den i princip bara består av passager. Jag tycker att det är kul att klura på planlösningar så jag har kluddat några exempel som jag bifogar. Dock ska sägas att det inte framgår hur stor din schäslong är, och var på soffan den sitter, så jag har inte kunnat skissa med den. Ytterligare frågor som behöver besvaras för att hitta en bra lösning för just dig är om du delar bostad med fler personer. Om du äter själv och ser på TV själv så behövs annan lösning än om ni oftast är många som äter eller tittar på TV. Det är också skillnad på om det precis alltid är 1-2 personer som äter och ser på TV eller om man behöver kunna utöka så att 12 personer får plats ibland. Intresse av matlagning påverkar också inredningen. Jag själv skulle välja att inreda med mer köksbänk och ett så stort matbord som möjligt för att kunna hålla stora middagar. Arbetsrummet skulle jag inreda med soffa och TV, som en liten TVhörna. TV-rummet kan dubbla som gästrum. En möjlighet för att underlätta möbleringen kan vara att sätta igen gången mellan vardagsrumsdelen och hallen. Det gör att man slipper ta hänsyn till en passage där. Om du inte vill ha TVhörna i arbetsrummet kan du också fundera på en sammanslagning av matbordsmöblemang och vardagsrumsmöblemang. Dvs. skaffa en mysig men lite högre soffa som funkar både som kökssoffa och TV-soffa. På det sättet slipper du inreda det kvadratiska rummet med två funktioner, och det känns sannolikt mindre trångt. Mvh Frida... Se mer- 6 år sedan
- 6 år sedan
- 6 år sedan
- 6 år sedan
- 6 år sedan
- 6 år sedan
- 6 år sedan
- 6 år sedan
- 6 år sedan
Sara Norrman