Från idé till succé: Eldvarms heta accessoarer till brasan
Louise Varre hittade en nisch för vackra och funktionella tillbehör för eldstäder och gjorde verklighet av sin idé.
När företaget Eldvarm fortfarande bara var en idé för grundaren Louise Varre var det många i hennes omgivning som inte trodde att ett företag som gör tillbehör för eldstäder skulle bli en succé. “Jag hade en hejarklack men till och med de undrade nog om det verkligen skulle funka”, säger Louise.
Louise mest minnesvärda stunder har varit framför brasan med familjen. Sedan hon var barn har hon älskat känslan av en öppen eld, vilket långt senare förde henne till en karriär inom eldstadsbranschen. Det var som konsult för NIBE Kamin, som äger flera varumärken i Skandinavien och internationellt, som Louise upptäckte bristen på tillbehör till eldstäder.
Louise mest minnesvärda stunder har varit framför brasan med familjen. Sedan hon var barn har hon älskat känslan av en öppen eld, vilket långt senare förde henne till en karriär inom eldstadsbranschen. Det var som konsult för NIBE Kamin, som äger flera varumärken i Skandinavien och internationellt, som Louise upptäckte bristen på tillbehör till eldstäder.
KREATÖR FAKTA
Namn: Louise Varre
Ålder: 40
Yrke: VD, Eldvarm
Idé: Att fylla den nisch som fanns för vackra, funktionella och hållbara tillbehör för eldstäder.
Eldvarm lanserades i september 2015 och företaget har nu cirka 150 återförsäljare över hela världen – allt från Libanon till Australien och över Europa, bland annat hos Artilleriet i Göteborg. Den första butiken som sålde Eldvarm var Asplund vilket visade sig vara en dörröppnare. “Många tyckte att om Asplund förde en produkt så var det en kvalitetsstämpel. Från start har vi haft många kunder som har handlat på nätet utan att ha sett produkten i verkligheten. Den mest otroliga platsen vi har sålt till är en lyxyacht med en eldstad.”
Namn: Louise Varre
Ålder: 40
Yrke: VD, Eldvarm
Idé: Att fylla den nisch som fanns för vackra, funktionella och hållbara tillbehör för eldstäder.
Eldvarm lanserades i september 2015 och företaget har nu cirka 150 återförsäljare över hela världen – allt från Libanon till Australien och över Europa, bland annat hos Artilleriet i Göteborg. Den första butiken som sålde Eldvarm var Asplund vilket visade sig vara en dörröppnare. “Många tyckte att om Asplund förde en produkt så var det en kvalitetsstämpel. Från start har vi haft många kunder som har handlat på nätet utan att ha sett produkten i verkligheten. Den mest otroliga platsen vi har sålt till är en lyxyacht med en eldstad.”
Louise beskriver Eldvarm som ett svensk-franskt företag eftersom det drivs och designas från Sverige men tillverkas till stor del i Frankrike. Hon är är uppvuxen mellan Sverige och Norge och har en dansk farfar, och har bott i Europa större delen av sitt vuxna liv – Italien, Frankrike, England, Tyskland och Spanien. Nu har hon slagit ned bopålarna i Stockholm och bor med sina två barn som har en spansk pappa. “Jag har bott 17 år utomlands och känner mig väldigt mycket europé men skandinavisk i själen. Det svåraste med att driva företag, det som jag inte hade erfarenhet av, är produktionen. Det har varit högt tryck från leverantörer men vi har alltid lyckats sno ihop påsen på något sätt.”
Den grafiska symbolen i logotypen för Eldvarm är en flamma mellan två händer. Det är en nomad-anspelning. När de gamla nomaderna flyttade från läger till läger flyttade kvinnan med som ansvarig för elden och hon kallades flambäraren – en fin symbol för ett företag med en kvinnlig VD och en kvinnlig designer, Emma Olbers.
Den grafiska symbolen i logotypen för Eldvarm är en flamma mellan två händer. Det är en nomad-anspelning. När de gamla nomaderna flyttade från läger till läger flyttade kvinnan med som ansvarig för elden och hon kallades flambäraren – en fin symbol för ett företag med en kvinnlig VD och en kvinnlig designer, Emma Olbers.
Företaget riktade först in sig på att marknadsföra Eldvarm som ett skandinaviskt märke, men Louise upptäckte att det inte var det viktigaste. Fokus ligger istället på vackra saker som är funktionella och hållbara. Produkterna finns både i butiker med inriktning på skandinaviska möbler och andra som fokuserar på lyxmärken eller moderna produkter. Designen tycks gå hem oavsett inredningsstil. Louise har även märkt att många använder vedkorgarna till andra saker som filtar, tidningar och annat.
Setet består av en ställning med borste, skyffel, tång och eldgaffel. Borsten är gjord av hästhår och rötter från Agave-fikus. Blandningen har Eldvarm själva utformat med bästa hållbarhet som mål. “Borsten och skyffeln brukar ha korta handtag och skaft. Vi har istället en djup och rejäl skyffel och tången är utformad så att man kan använda den med en hand”, förklarar Louise.
Borstarna är handgjorda i Frankrike. “Borstproduktion idag är svårt att få till så den blir lönsam. Det går bra att tillverka små volymer som 10 stycken men nästa steg är massproduktion och det verkar inte finnas någonting mittemellan.”
Lädret som sys på för hand är från svenska Tärnsjö Garveri, Sveriges enda certifierade organiska lädertillverkare.
Det är formgivaren Emma Olbers som har designat Eldvarms produkter. “Många som upptäcker Eldvarm förstår inte att det är ett så nytt företag, de tror att det är en mer klassisk produkt,” säger Louise. “Jag gillar att produkterna inte bara upplevs som moderna prylar utan har något tidlöst över sig.”
Louise berättar att hon tar inspiration från det danska ordet hygge, mysigt är det närmaste svenskan kommer det ordet, säger hon och fortsätter: “Vi heter Eldvarm eftersom vårt fokus är alla mysiga ögonblick och de som kan upplevas på fler ställen än vid en kamin eller eldstad. Vi lanserade till exempel nyligen en ljuslykta som går i samma stil som vedkorgarna.”
Under 2017 ska Eldvarm landa lite för att utveckla en god grund att växa på. “Vi ska lansera några nyheter först 2018. Det finns otroligt mycket vi kan göra och vi har en lång lista på produkter som går i linje med vårt koncept. Det enda som är säkert är att jag vill fortsätta jobba med Emma Olbers”, avslutar Louise.
Louise berättar att hon tar inspiration från det danska ordet hygge, mysigt är det närmaste svenskan kommer det ordet, säger hon och fortsätter: “Vi heter Eldvarm eftersom vårt fokus är alla mysiga ögonblick och de som kan upplevas på fler ställen än vid en kamin eller eldstad. Vi lanserade till exempel nyligen en ljuslykta som går i samma stil som vedkorgarna.”
Under 2017 ska Eldvarm landa lite för att utveckla en god grund att växa på. “Vi ska lansera några nyheter först 2018. Det finns otroligt mycket vi kan göra och vi har en lång lista på produkter som går i linje med vårt koncept. Det enda som är säkert är att jag vill fortsätta jobba med Emma Olbers”, avslutar Louise.
LÄS OM FLER SPÄNNANDE ENTREPRENÖRER:
Kristina Lindhe på Lexington
Daniela Upmark på Bxxlight
Kim Walltin på FutureDays
Kristina Lindhe på Lexington
Daniela Upmark på Bxxlight
Kim Walltin på FutureDays
I sina varierade roller inom marknadsföring och internationell distribution fick Louise frågor om var man hittar snygga eldtillbehör. “Jag kollade upp det och tänkte samla de bästa tillbehören i en webbshop. Men då insåg jag att det inte fanns något att hämta. Ingen har uppfunnit något nytt eller frågat sig om det gamla var optimalt. Antingen hade de dålig design och bra kvalitet eller tvärtom. Då kände jag att jag ville ändra på det”, berättar Louise.