Houzz Tour: Arkitektens lustfyllda hem är hennes livsprojekt
Ett helt unikt hem är vad Teresa skapat i lägenheten full av lustiga konstobjekt och utsikt över Retiro-parken.
“Mitt hem är ofullkomligt, precis som jag. Välkommen till min värld,” säger arkitekt Teresa Sapey. Man känner hennes personlighet i varje centimeter av detta hem, som är fyllt av välvalda konstverk och ikoniska möbler. Lägenheten är inte ett inredningsprojekt – det är ett livsverk, säger hon själv.
Matsalen är det första man ser när man kommer in i lägenheten. Mellan detta utrymme och dörren finns en liten entré och en hall som leder till resten av lägenheten. Denna bild sammanfattar perfekt den eklektiska stilen i Teresas hus.
Panton stolar, en vas av Fornasetti och många konstverk, några som hon gjort själv, fyller utrymmet. Fotografiet av byggnaden är av Aitor Ortiz, medan verket i neonljus på väggen där det står, “It is more than a house, it is a world”, är Teresas egen skapelse. “Stilen i detta hem är inte en typisk stil hos en arkitekt, en dekoratör eller en inredningsarkitekt. Det är Teresa Sapeys stil, personen Teresa. Här är jag, därav detta verk: ‘Det här är inte mitt hus, det är min värld,’” säger hon.
Panton stolar, en vas av Fornasetti och många konstverk, några som hon gjort själv, fyller utrymmet. Fotografiet av byggnaden är av Aitor Ortiz, medan verket i neonljus på väggen där det står, “It is more than a house, it is a world”, är Teresas egen skapelse. “Stilen i detta hem är inte en typisk stil hos en arkitekt, en dekoratör eller en inredningsarkitekt. Det är Teresa Sapeys stil, personen Teresa. Här är jag, därav detta verk: ‘Det här är inte mitt hus, det är min värld,’” säger hon.
“Jag är från Turin, hemstad till Carlo Mollino och Fornasetti. Jag kan inte leva utan något därifrån. När jag var en liten tjej och Fornasetti ännu inte var känd hände det att han kom på middag till mina föräldrars hus i Turin och tog med sig objekt som han hade målat,” säger hon. Här i förgrunden ser vi en vas av den kända italienska konstnären.
“Jag har många ärvda föremål: mattor, bord, målningar… Andra är returer. Kunder som inte gillat vissa saker och gett tillbaka dem till mig, då har jag behållt dem,” säger Teresa.
Hitta en inredningsexpert nära dig
“Jag har många ärvda föremål: mattor, bord, målningar… Andra är returer. Kunder som inte gillat vissa saker och gett tillbaka dem till mig, då har jag behållt dem,” säger Teresa.
Hitta en inredningsexpert nära dig
“Jag älskar konst. Konst ger mig energi, det laddar mig som ett batteri. När jag inreder gör jag det oftast från en konstnärlig utgångspunkt,” säger hon. Hon dekorerade till exempel bordsskivan i matsalen med bilder av händer. Här ser vi även en blomdekoration som pryder bordet – blommor är en annan av hennes största passioner.
“Det var en ren slump att jag hittade detta ställe. En vän till mig som bor i byggnaden hörde av sig och berättade att någon hade flyttat ut, så jag ringde upp fastighetsägaren. Jag såg så fort jag kom in i lägenheten att den krävde en hel del arbete, men jag blev kär i utsikten och läget, så jag bestämde mig för att fråga om tillstånd att få renovera den,” säger hon.
“Huset var elegant, mycket borgerligt och maskulint. Innan jag flyttade in bodde det en änkeman här, tillsammans med massor av gammal konst. Alla väggar var målade i grått och hade stuckaturer och heltäckningsmatta. Så jag gav utrymmet en feminin och sexig twist,” förklarar hon. “Jag skapade en vit box. Eftersom det är ett hem med en fantastisk utsikt bör man titta ut, och inte inåt. Jag gjorde mig av med allt som var kvar sedan tidigare och fyllde det med mina egna minnen.”
Barcelona-fåtöljer, designade av Mies van der Rohe (sedda bakifrån). Arco-lampa av Achille Castiglioni. Video-konstverk av Julian Opie i en ljuslåda på den bakre väggen. Uppblåsbar orm av Niki de Saint Phalle på soffan.
Barcelona-fåtöljer, designade av Mies van der Rohe (sedda bakifrån). Arco-lampa av Achille Castiglioni. Video-konstverk av Julian Opie i en ljuslåda på den bakre väggen. Uppblåsbar orm av Niki de Saint Phalle på soffan.
Detta konstverk i form av en blomkruka kommer från Adan-kollektionen, som Teresa designade för det spanska företaget Vondom. Den står på matbordet och fungerar som förvaring av pennor.
Bordet och mattan i detta hörn av vardagsrummet är objekt som hon ärvt från sin familj. Konstverket på väggen ovanför stereon är av Tatsuo Miyajima.
“Jag bodde i Turin tills jag var 25, därefter i Frankrike och slutligen i Spanien, och här har jag varit i 27 år. Jag identifierar mig mer med Medelhavet som region snarare än ett specifikt land, då jag varken är spansk eller italiensk, men däremot känner mig väldigt fransk eftersom min familj är från Franska Rivieran och jag delvis gjorde min utbildning i Paris. Ibland känner jag mig något förvirrad kulturellt – men det gör mig inte så mycket,” säger hon.
“Min kreativa process är summan av allt detta. Mina projekt är av raffinerad fransk stil, med stort fokus på detaljer, även de detaljer du inte kan se, som en bra italienare [gör det] och styrkan de har är helt och hållet spansk. Energin och det orädda experimentella, av objekt större än livet, är något jag har tagit med mig från min tid i Spanien,” säger hon.
“Jag bodde i Turin tills jag var 25, därefter i Frankrike och slutligen i Spanien, och här har jag varit i 27 år. Jag identifierar mig mer med Medelhavet som region snarare än ett specifikt land, då jag varken är spansk eller italiensk, men däremot känner mig väldigt fransk eftersom min familj är från Franska Rivieran och jag delvis gjorde min utbildning i Paris. Ibland känner jag mig något förvirrad kulturellt – men det gör mig inte så mycket,” säger hon.
“Min kreativa process är summan av allt detta. Mina projekt är av raffinerad fransk stil, med stort fokus på detaljer, även de detaljer du inte kan se, som en bra italienare [gör det] och styrkan de har är helt och hållet spansk. Energin och det orädda experimentella, av objekt större än livet, är något jag har tagit med mig från min tid i Spanien,” säger hon.
I denna del av rummet har Teresa hängt ett silkestryck av Marilyn Monroe, gjort av Andy Warhol. En klassisk byrå som pryds av en vit vas från Lladro håller ihop looken, tillsammans med en pall eller sidobord från Adan kollektionen, och på den står en Glo-Ball-lampa, designad av Jasper Morrison för Flos.
“De gamla luftkonditioneringskanalerna var klassiska i sin look, men min estetik når till och med luftkanalerna. Jag kan inte leva med ett galler som påminner mig om ett förråd. Så jag bytte ut dem. För mig är de är lika viktiga som en soffa, en målning eller ett objekt,“ säger hon och beskriver de ventilationsrör som vi ser här.
Det här hörnet rymmer ett eklektiskt utbud: ett klassiskt skrivbord, en ärvd målning, egyptiska alabastvaser och en piemontesisk barockkandelaber som även den är en släktklenod.
Denna del av vardagsrummet kan separeras med skjutdörrar. Vardagsrummet leder till korridoren.
Till höger står ett litet skrivbord, som inte används i någon större utsträckning. “Hus har förändrats; de behöver inte längre ett arbetsrum eller ett bibliotek. Man kan jobba från en dator varsomhelst i huset. Jag jobbar ofta liggandes på soffan. Jag behöver inte ett skrivbord längre,” säger hon.
Till höger står ett litet skrivbord, som inte används i någon större utsträckning. “Hus har förändrats; de behöver inte längre ett arbetsrum eller ett bibliotek. Man kan jobba från en dator varsomhelst i huset. Jag jobbar ofta liggandes på soffan. Jag behöver inte ett skrivbord längre,” säger hon.
“Entréhallen används inteheller längre. Människor föredrar att gå direkt in i vardagsrummet, eller något annat rum, istället för att förlora golvyta genom att ha en hall. På samma sätt vill majoriteten av husägare till de projekt jag designar ha öppet mellan köket och vardagsrummet. Och det gäller inte bara i de fall där det är ont om kvadratmeter: jag jobbar för närvarande på 300 kvadratmeters lägenheter.”
Mittemot det lilla vardagsrummet, vid balkongerna med utsikt över Retiro parken, ser vi Chemistubes-vaserna Teresa designade för Vondom, ett bevis på att hon är orädd när det gäller att experimentera med överdimensionerade föremål. I bakgrunden ser vi ytterligare ett konstverk skapat av Teresa, inspirerat av Bauhaus-symboler.
Mittemot det lilla vardagsrummet, vid balkongerna med utsikt över Retiro parken, ser vi Chemistubes-vaserna Teresa designade för Vondom, ett bevis på att hon är orädd när det gäller att experimentera med överdimensionerade föremål. I bakgrunden ser vi ytterligare ett konstverk skapat av Teresa, inspirerat av Bauhaus-symboler.
På frågan av vad Teresas signaturdesign är svarar hon, “originalitet, ironi och färg. Alltid i ett tidlöst sammanhang. Jag anser mig vara en typisk avantgarde-designer. Jag försöker alltid gå ett steg längre i mitt arbete, för att vara före tiden, men alltid klätt i en kostym som aldrig går ur tiden.” Ljuskronan i detta rum är ett bra exempel: en uppdaterad version, inspirerad av de klassiska spindelmodellerna, men i rosa. Det är en familjeklenod, tillverkad i Murano-glas.
Nu är vi i korridoren som leder från ingången till hemmet, till de rum som vetter mot innergården. Jordgloben vi ser här, som har en inbyggd barhylla i underredet, är också ett av Teresas verk.
Har du problem med din heminredning? Ställ en fråga till vårt forum!
Har du problem med din heminredning? Ställ en fråga till vårt forum!
Det första rummet som vi hittar längs korridoren är köket, med funktionalitet i framkant. Det gula stänkskyddet, taket täckt i geometrisk design och den överdimensionerade köksfläkten ger en rolig touch till det här utrymmet.
Ett annat roligt element är dörrstoppfiguren som ser ut som att den försöker hålla nere toalettlocket. Den köptes på El Rastro, Madrids utomhusloppmarknad.
Badrummet råkar vara i en ljus del av huset, så Teresa gjorde det till ett mini-showroom. På dessa hyllor ser vi några böcker, en gammal samling borstar och några av hennes parfymer.
“Jag älskar Prada-skor. De har en klassisk design med en touch av modernitet som aldrig går ur tiden. Blommor och parfymer är mina andra svagheter. Min favoritparfym är Noir Epices av Frédéric Malle, en unisex doft, precis så som jag är när jag arbetar som arkitekt. Jag har en del egenheter: jag köper massa byxor, men jag vet inte riktigt varför. Jag äter choklad varje dag och jag är en champagnemissbrukare.”
I korridoren som leder till sovrummet hittar vi otaliga dekorativa föremål, från en stor samling kristallobjekt, till hyllor fyllda med konstböcker, och dessa två Miguel Chevalier tavlor bakom ett keramiskt verk av Jonathan Adler.
“Jag inspireras av en rad olika konstnärer: Daniel Buren, Sol LeWitt, Anish Kapoor, Maurizio Cattelan, Alighiero Boetti, Damien Hirst, Jeff Koons – de är mina idoler, men jag är osäker på hur mycket av dem som finns i mitt hus. Men de finns definitivt i mitt huvud, så det är troligt att deras verk återspeglas i de utrymmen jag designar, via min egen tolkning,” säger hon.
“Jag inspireras av en rad olika konstnärer: Daniel Buren, Sol LeWitt, Anish Kapoor, Maurizio Cattelan, Alighiero Boetti, Damien Hirst, Jeff Koons – de är mina idoler, men jag är osäker på hur mycket av dem som finns i mitt hus. Men de finns definitivt i mitt huvud, så det är troligt att deras verk återspeglas i de utrymmen jag designar, via min egen tolkning,” säger hon.
“Som arkitekt har jag även moderna förebilder så som Norman Foster, Jean Nouvel, Herzog & De Meuron, Álvaro Siza och Souto de Moura, som jag alla finner väldigt eleganta. Den portugisiska skolan fascinerar mig, just för att den är elegant, samtidigt som den är sexig. Jag älskar även mer klassisk arkitektur, så som Andrea Palladio, till exempel. Enligt mig kan du inte skapa modern arkitektur om du inte känner till klassikerna,” säger hon.
Hallen slutar i den här läshörnan som leder till det sista rummet i huset: Teresas sovrum. Det är ett mycket ljust och välkomnande utrymme som hon möblerat med en Ägg stol av Arne Jacobsen och en intensiv orange, extra stor taklampa, resultatet av ett samarbete med Masters of Linen. Hyllorna i bakgrunden är fyllda med konst- och designböcker.
Hallen slutar i den här läshörnan som leder till det sista rummet i huset: Teresas sovrum. Det är ett mycket ljust och välkomnande utrymme som hon möblerat med en Ägg stol av Arne Jacobsen och en intensiv orange, extra stor taklampa, resultatet av ett samarbete med Masters of Linen. Hyllorna i bakgrunden är fyllda med konst- och designböcker.
Hennes sovrum är enkelt och funktionellt. Det är fullt av unika detaljer så som lakan broderade med hennes initialer, den här gula vikskärmen som hon själv designat och, den kanske största skatten i huset: Miró-litografierna som dekorerar väggarna i hemmets mest privata utrymme. Detta var definitivt ett sentimentalt val, menat för personlig njutning – som hela resten av lägenheten.
Spansktalande kan se mer om detta hem i en video gjord av Houzz Spain.
HAR DU ETT FINT HEM?
Vi letar alltid efter vackra, spännande hus och lägenheter att publicera på Houzz, så om du eller någon annan du känner har ett hem som kan vara av intresse, mejla oss gärna bilder till redaktionen@houzz.com så återkommer vi.
Spansktalande kan se mer om detta hem i en video gjord av Houzz Spain.
HAR DU ETT FINT HEM?
Vi letar alltid efter vackra, spännande hus och lägenheter att publicera på Houzz, så om du eller någon annan du känner har ett hem som kan vara av intresse, mejla oss gärna bilder till redaktionen@houzz.com så återkommer vi.
HUSESYN
Här bor: Arkitekt Teresa Sapey
Läge: Centrala Madrid, Spanien, mittemot huvudingången till Retiro parken
Storlek: 142 kvadratmeter
Teresa anser sig vara en “nomad”. Under hennes 25 år i Madrid har hon flyttat fem gånger och säger att hon inte “utesluter att flytta en sjätte.”
I Teresas lägenhet är belägenhet och känsla allt. Den ligger på översta våningen med utsikt över Retiro parken, ett grönområde mitt i Madrid. “Det är som ett bo i toppen av det bästa trädet i Madrid, med havsutsikt över Retiro parken. Trätopparna förändras som vågor. Ibland är de gröna, sen orange, mörkröda, bruna… de varierar även beroende på dag och ljuset,“ säger den italienskfödda arkitekten.
Teresa i hennes La chaise stol från Vitra, som designades av Charles and Ray Eames.