Houzz Tour: Kedjehuset i Halmstad som fått en modemedveten ny stil
Inta era front row platser och njut av Kristoffer och Sofias modehus, fullt av marmor, modeller, glammiga metaller – och mopsen Selma.
Om man omger sig med vackra kläder och trendiga accessoarer på dagarna, faller det sig naturligt att man vill komma hem till ett lika läckert hem på kvällen. Och det gör Kristoffer och Sofia. Deras kedjehus byggdes på 1960-talet, högt över Halmstad med en fantastisk vy av staden. Huset ligger i suterräng, med gatuplanet i en öppen och tidstypisk lösning.
Paret bestämde sig för att starta en modeaffär då de var på en backpackingresa i Asien 2004, när de var 23. “Vi var på resande fot och diskuterade vad som skulle kunna få oss att stanna i Halmstad”, säger Kristoffer. “Vi gillar ju verkligen stan, men ville kunna jobba med det vi båda brinner för – mode. Så vi bestämde oss för att öppna vår butik Soda.” De åkte hem tidigare än planerat, och började leta lokal för att starta verksamheten. En vecka efter hemkomsten hade de hittat en gammal verkstad, skrivit kontrakt och börjat leta märken de ville sälja.
“Det var tufft i början, men vi har haft tur med bra ruljans sen första dagen. Det fanns ju inget liknande, och vi stack ut i en mindre stad. Ryktet spred sig från person till person. Vi hade ingen marknadsföring, och sociala medier var knappt uppfunna. Men nu kommer folk resande på dagsturer från städer som Göteborg och Helsingborg för att köpa kläder från Rodebjer, Our Legacy, Hunkydory och massa annat”.
Paret bestämde sig för att starta en modeaffär då de var på en backpackingresa i Asien 2004, när de var 23. “Vi var på resande fot och diskuterade vad som skulle kunna få oss att stanna i Halmstad”, säger Kristoffer. “Vi gillar ju verkligen stan, men ville kunna jobba med det vi båda brinner för – mode. Så vi bestämde oss för att öppna vår butik Soda.” De åkte hem tidigare än planerat, och började leta lokal för att starta verksamheten. En vecka efter hemkomsten hade de hittat en gammal verkstad, skrivit kontrakt och börjat leta märken de ville sälja.
“Det var tufft i början, men vi har haft tur med bra ruljans sen första dagen. Det fanns ju inget liknande, och vi stack ut i en mindre stad. Ryktet spred sig från person till person. Vi hade ingen marknadsföring, och sociala medier var knappt uppfunna. Men nu kommer folk resande på dagsturer från städer som Göteborg och Helsingborg för att köpa kläder från Rodebjer, Our Legacy, Hunkydory och massa annat”.
I hallen in i vardagsrummet löper en hel vägg, ungefär sju meter, med klassiska String-hyllor, som paret köpte nya. Hyllorna fylls med modeböcker, och bredvid ett bord från Ikea står två Jetson fåtöljer av Bruno Mathsson från Dux. “En god vän till familjen köpte sex stycken på 1970-talet, och har varit snäll nog att slita in dem åt oss”, säger Kristoffer. “De blir bara snyggare ju mer nötta de blir, det är toppenkvalitet på kärnlädret”.
Bilden ovanför bordet är av fotografen Jesper Petterson, och är av parets mops Selma. “Vi kom på att vi ville ha en mops medan vi reste i Asien. I Tibet använder munkarna dem för att värma upp fötterna i kalla kloster”, säger Kristoffer. “Hon är 10 år nu, precis lika gammal som vår butik Soda”.
När de flyttade in i huset 2011, var paret på det klara med vilken stil de ville ha. “Vi gillade verkligen mässing och marmor, vi var ganska tidiga på den stilen”. Köket från Kvik är helsvart, inklusive ugnen – det var inte lätt att hitta en ugn som inte hade en enda detalj i rostfritt eller aluminium.
Mässingsplåten och socklarna gjordes av ett lokalt plåtslageri, och visar alltid märken efter matlagning och vardagsstök. “Det går ju inte att rengöra mässing snyggt, så den får åldras med patina. Livet får sätta märken”, säger Kristoffer.
Först satte de upp spottar i taket, men de passade inte in. Så istället fanns det bara en massa uppsågade hål de inte visste vad de skulle göra med. “Men så satt vi på restaurangen Riche i Stockholm, och såg precis den här sortens enkla keramiska socklar”, säger Kristoffer. De passade perfekt in i de hål som redan fanns.
Mässingsplåten och socklarna gjordes av ett lokalt plåtslageri, och visar alltid märken efter matlagning och vardagsstök. “Det går ju inte att rengöra mässing snyggt, så den får åldras med patina. Livet får sätta märken”, säger Kristoffer.
Först satte de upp spottar i taket, men de passade inte in. Så istället fanns det bara en massa uppsågade hål de inte visste vad de skulle göra med. “Men så satt vi på restaurangen Riche i Stockholm, och såg precis den här sortens enkla keramiska socklar”, säger Kristoffer. De passade perfekt in i de hål som redan fanns.
Den rätvinkliga stolen Vilbert designades av Verner Panton för Ikea på 1990-talet. “Den var en riktig flopp”, säger Kristoffer, “men vi älskar den. Fast vi sitter ju aldrig på den…”
Byrån hittade paret på Blocket, den är skickligt täckt med Josef Frank tapet från Svenskt Tenn. Magis pallarna är designade av Konstantin Grcic.
Byrån hittade paret på Blocket, den är skickligt täckt med Josef Frank tapet från Svenskt Tenn. Magis pallarna är designade av Konstantin Grcic.
Bakom det härligt lila sammetsdraperiet i matsalen döljer sig faktiskt garaget. Stolarna är Vico Magistrettis jubileumsdesign för Fritz Hansen, Kristoffer hittade dem på Lauritz. “Den där vinkeln i ryggstödet gör att man kan sitta skönt i dem, länge.”
Konstverken på väggen skapades i panik av Sofia inför en nyårsfest. “Det var första året vi bodde här, och vi hade inget på väggarna. Sofia sprang ut i garaget och rev ut bilder ur en massa tidningar och magasin och klistrade upp och täckte med spraylim. De blev så bra att de fortfarande sitter kvar”.
Konstverken på väggen skapades i panik av Sofia inför en nyårsfest. “Det var första året vi bodde här, och vi hade inget på väggarna. Sofia sprang ut i garaget och rev ut bilder ur en massa tidningar och magasin och klistrade upp och täckte med spraylim. De blev så bra att de fortfarande sitter kvar”.
I TV-hörnan finns det också bra med plats för att läsa eller bara umgås. Den numera klassiska Ikea mattan Stockholm ligger under bordet. Paret brukar annars köpa persiska mattor på auktion, eftersom nya mattor ofta är för små för att klara av stora golvytor.
Golvet i parkett är original, men de strök det mörkare för att få bort den lite trista, gula nyansen som parkett kan få. Längs de stora fönstren med dess soliga utsikt över Halmstad finns elementskydd i marmor, som är samtida med huset. Eftersom fönstren går från golv till tak blir rummet väldigt ljust, men Kristoffer och Sofia undviker ändå gardiner.
På kortväggen hänger inramade posters från klubbar på Ibiza, som Pacha och St Germain. Sofforna är från Fogia.
Modeintresset går igenom hela huset. Philippe Starcks lampa med pistolen är en liten nick åt Sofias jaktintresse. “Hon har licens, men har inte varit ute på ett tag”.
I trappen finns färgglada bilder av en gatukonstnär, som köptes på auktion.
Trappräcket i heltjockt glas installerades av Sofias bror, som har patenterat ClickItUp, ett elektriskt system för vindskydd på balkonger och uteserveringar som kan höjas och sänkas bara genom en nuddning av handen.
Trappräcket i heltjockt glas installerades av Sofias bror, som har patenterat ClickItUp, ett elektriskt system för vindskydd på balkonger och uteserveringar som kan höjas och sänkas bara genom en nuddning av handen.
Det lyxiga badkaret byggdes på plats och täcktes med marmor. “Det är dubbelstort, nästan två meter långt och man får lätt plats två om man ligger skavfötters. Det här är min favoritplats, jag älskar att basta och bada så vi byggde helt om och utökade det här utrymmet.” En vägg mellan sovrummet och spat byttes ut mot glas, så man kan sitta i bastun och se ut över Halmstad som breder ut sig nedanför – en glamorös touch som känns helt naturlig i detta helt vanliga hus som blivit ett modehus på insidan.
Här bor: Kristoffer Eliasson och Sofia Johansson
Läge: Halmstad
Storlek: 240 kvadratmeter
Instagram: Sodahalmstad