Rensa ut eller spara: Mår du dåligt av alla dina saker?
Håller dina prylar på att bli en energitjuv och en börda? Här får du tips om hur man kan tänka och leva mer organiserat.
Leonora Sartori
4 mars 2019
Vi har samlat in tips från organiseringsgurus runt om i världen, som delar med sig av sina tricks på hur man får mer plats i garderoben samt skapar egentid i ett hektiskt liv, genom att behålla de saker man älskar och använder mest och kastar eller magasinerar resten.
Vi drömmer väl lite till mans om ett perfekt hem, ett oklanderligt och lugnt ställe utan fingeravtryck i köket eller damm på hyllorna, en stor walk-in-closet och böckerna sorterade efter färg i biblioteket. Men i verkligheten bor de flesta av oss i ett litet hem fullt av överflödiga saker, för mycket skor, böcker och pappershögar överallt.
Antalet prylar bara ökar med tiden, och om vi inte flyttar eller bygger till förblir utrymmet konstant. Så vad gör man? Kastar ut rubbet utan ånger, byter hem vart sjunde år, säljer allt på Blocket eller accepterar kaos med stoiskt lugn? Eller borde man hålla sig till den gyllene regeln ”en sak in, en sak ut”, eller kanske följa ett mer låt-gå-motto som ”livet är för kort för att lägga tid på att rensa bort saker”?
Experternas lösningar
Så vad är bästa sätten att ta itu med överlastade hem? Professionella husorganisatörer och ordningsskapare från hela världen berättar sina historier och reder ut vanliga spörsmål kring belamrade hem.
Japan, minimalismens vagga
Fumio Sasaki, som är bloggare på Minimal & ism, skrev den populära boken We Do Not Need Things Any More, där han beskriver hur han blev minimalist. Hans version är ganska extrem med en väldigt kort lista på nödvändiga ting som han släpper in i sitt liv och sitt hem, men den har blivit en succé bland japanska läsare i generationen som nu är på väg att fylla 30.
”Jag tror folk har insett att man inte blir lycklig av att samla på sig saker. Den äldre generationen, 40-plussarna, upplevde bubbelekonomin, som hyllade materiellt överflöd, men vår generation slapp det. Man känner sig friare utan en massa saker. Japan är ett jordbävningsdrabbat land, och om det skulle inträffa kan jag fly från platsen med alla mina viktigaste tillhörigheter. De får lätt rum i en liten väska.”
Fumio Sasaki blev minimalist 2013. ”Jag googlade ordet ”minimalist” på japanska av en ren slump och Andrew Hyde, en berömd minimalistbloggare, dök upp. Han lever med bara 15 tillhörigheter. Vid det tillfället var jag frustrerad över mitt liv och ville förändra det. Det var nästan som en uppenbarelse.”
Så vad är bästa sätten att ta itu med överlastade hem? Professionella husorganisatörer och ordningsskapare från hela världen berättar sina historier och reder ut vanliga spörsmål kring belamrade hem.
Japan, minimalismens vagga
Fumio Sasaki, som är bloggare på Minimal & ism, skrev den populära boken We Do Not Need Things Any More, där han beskriver hur han blev minimalist. Hans version är ganska extrem med en väldigt kort lista på nödvändiga ting som han släpper in i sitt liv och sitt hem, men den har blivit en succé bland japanska läsare i generationen som nu är på väg att fylla 30.
”Jag tror folk har insett att man inte blir lycklig av att samla på sig saker. Den äldre generationen, 40-plussarna, upplevde bubbelekonomin, som hyllade materiellt överflöd, men vår generation slapp det. Man känner sig friare utan en massa saker. Japan är ett jordbävningsdrabbat land, och om det skulle inträffa kan jag fly från platsen med alla mina viktigaste tillhörigheter. De får lätt rum i en liten väska.”
Fumio Sasaki blev minimalist 2013. ”Jag googlade ordet ”minimalist” på japanska av en ren slump och Andrew Hyde, en berömd minimalistbloggare, dök upp. Han lever med bara 15 tillhörigheter. Vid det tillfället var jag frustrerad över mitt liv och ville förändra det. Det var nästan som en uppenbarelse.”
En hyllning till praktisk skönhet i Sverige
Paulina Draganja är drottningen av ordning och reda med en populär blogg, tv-framträdanden, föredrag och en ny bok (Förvara smart – organisera ditt hem) som handlar om hur man rensar ut och behåller makten över prylarna i hemmet.
Paulina utgår från det faktum att svenskarna är väldigt praktiskt lagda, vilket man kan se i allt från matlagning till mode och design. “Vi vill att vår omgivning ska vara snygg men också lättskött, för att passa i en livsstil där båda personerna ofta jobbar. Så här fungerar inte komplicerade, pedantiska koncept utan istället smarta och enkla system med en avskalad look”, menar hon.
”Hallen är en ständigt återkommande utmaning i Sverige”, lägger hon till. ”Kläder är allra svårast att förvara, speciellt som vi har mycket kalla vintrar och massor av bylsiga kläder.”
Paulina Draganja är drottningen av ordning och reda med en populär blogg, tv-framträdanden, föredrag och en ny bok (Förvara smart – organisera ditt hem) som handlar om hur man rensar ut och behåller makten över prylarna i hemmet.
Paulina utgår från det faktum att svenskarna är väldigt praktiskt lagda, vilket man kan se i allt från matlagning till mode och design. “Vi vill att vår omgivning ska vara snygg men också lättskött, för att passa i en livsstil där båda personerna ofta jobbar. Så här fungerar inte komplicerade, pedantiska koncept utan istället smarta och enkla system med en avskalad look”, menar hon.
”Hallen är en ständigt återkommande utmaning i Sverige”, lägger hon till. ”Kläder är allra svårast att förvara, speciellt som vi har mycket kalla vintrar och massor av bylsiga kläder.”
Spanjorerna får hjälp att släppa taget
Maria Gallay är personlig organisatör och arbetar i det egna företaget Organización del Orden sedan 15 år tillbaka. Hon har erfarenhet av hur spanjorerna tenderar att hålla fast vid memorabilia, gamla böcker och foton, och att det minimalistiska tänkandet ännu inte har nått landet.
”I Spanien blir gamla saker kvar i hemmen i all evighet, även om folk bor i små lägenheter. Kläder är det enda vi gör oss av med när garderoberna blir överfulla. Det finns ingen second-handmarknad i Spanien. Vi saknar kulturen att byta saker med varandra och det finns inte mycket loppisar, fastän många av mina kunder efterlyser just det.”
Familjesammanhållningen är stark i både Spanien och Italien, och många har starka band till sina tillhörigheter och det är väldigt svårt att göra sig av med dem. ”Jag känner till många spanska föräldrar som behåller allt i hemmet, trots att barnen inte alls är intresserade av gamla prylar från det förflutna. Många sparar sänglinne, gardiner, lampor, sängar och andra möbler, utifall att barnen någon gång skulle behöva dem i sina framtida egna hem”, säger Maria Gallay.
Maria Gallay är personlig organisatör och arbetar i det egna företaget Organización del Orden sedan 15 år tillbaka. Hon har erfarenhet av hur spanjorerna tenderar att hålla fast vid memorabilia, gamla böcker och foton, och att det minimalistiska tänkandet ännu inte har nått landet.
”I Spanien blir gamla saker kvar i hemmen i all evighet, även om folk bor i små lägenheter. Kläder är det enda vi gör oss av med när garderoberna blir överfulla. Det finns ingen second-handmarknad i Spanien. Vi saknar kulturen att byta saker med varandra och det finns inte mycket loppisar, fastän många av mina kunder efterlyser just det.”
Familjesammanhållningen är stark i både Spanien och Italien, och många har starka band till sina tillhörigheter och det är väldigt svårt att göra sig av med dem. ”Jag känner till många spanska föräldrar som behåller allt i hemmet, trots att barnen inte alls är intresserade av gamla prylar från det förflutna. Många sparar sänglinne, gardiner, lampor, sängar och andra möbler, utifall att barnen någon gång skulle behöva dem i sina framtida egna hem”, säger Maria Gallay.
Så tacklas pappershögarna i Frankrike
Pauline Levasseur har arbetat med att organisera hem i Frankrike i 6 år. Hon har utvecklat en egen metod och yrkestränar också andra professionella. ”Frankrike har ett alldeles eget ordningsproblem: den orimligt stora mängden pappersarbete som måste göras. Fransmän som äger sina hem, så kallade ´papperskungar´, måste fylla i massor av administrativa blanketter – och de är tvungna att själva arkivera dem. Så papper är den stora källan till problem med ordning och reda”, säger hon.
Hon anser att roten till organisationsproblem ofta kan hittas i förändringar i våra liv som sjukdom, skilsmässa och död. När något livsavgörande inträffar, orkar man inte ta sig tid till att rensa upp utan tänker att man kan göra det senare, och sen känns det helt övermäktigt. Då, när det har gått en tid sedan händelsen inträffade, kontaktar folk en hemorganisatör för att de känner att det är dags att städa upp huset och ge livet en nystart.
”Fransmän har svårt att kasta, de fastnar lätt i ”kan alltid vara bra att ha-syndromet”, säger Pauline Lavasseur. Fransmännen vårdar gärna sina minnen, och känslorna är viktiga när det kommer an på att bestämma vad som ska sparas eller slängas.
Pauline Levasseur har arbetat med att organisera hem i Frankrike i 6 år. Hon har utvecklat en egen metod och yrkestränar också andra professionella. ”Frankrike har ett alldeles eget ordningsproblem: den orimligt stora mängden pappersarbete som måste göras. Fransmän som äger sina hem, så kallade ´papperskungar´, måste fylla i massor av administrativa blanketter – och de är tvungna att själva arkivera dem. Så papper är den stora källan till problem med ordning och reda”, säger hon.
Hon anser att roten till organisationsproblem ofta kan hittas i förändringar i våra liv som sjukdom, skilsmässa och död. När något livsavgörande inträffar, orkar man inte ta sig tid till att rensa upp utan tänker att man kan göra det senare, och sen känns det helt övermäktigt. Då, när det har gått en tid sedan händelsen inträffade, kontaktar folk en hemorganisatör för att de känner att det är dags att städa upp huset och ge livet en nystart.
”Fransmän har svårt att kasta, de fastnar lätt i ”kan alltid vara bra att ha-syndromet”, säger Pauline Lavasseur. Fransmännen vårdar gärna sina minnen, och känslorna är viktiga när det kommer an på att bestämma vad som ska sparas eller slängas.
Svaren på dina ordningsfrågor
1. Vilka är de absolut bästa förvaringstipsen?
Paulina Draganja föreslår,
”Alla saker i ditt hem behöver ha en egen plats där de alltid ligger. Jag försöker behålla de grejer jag verkligen tycker om och faktiskt använder, och frågar mig själv var jag har tänkt mig att förvara dem. Om jag inte kan föreställa mig en plats, undviker jag ofta att köpa”.
”Det bästa är att koncentrera sig på saker man redan äger och som man gillar”, fortsätter hon, ”och att förvara dem på ett bra sätt är en viktig del av processen.”
1. Vilka är de absolut bästa förvaringstipsen?
Paulina Draganja föreslår,
”Alla saker i ditt hem behöver ha en egen plats där de alltid ligger. Jag försöker behålla de grejer jag verkligen tycker om och faktiskt använder, och frågar mig själv var jag har tänkt mig att förvara dem. Om jag inte kan föreställa mig en plats, undviker jag ofta att köpa”.
”Det bästa är att koncentrera sig på saker man redan äger och som man gillar”, fortsätter hon, ”och att förvara dem på ett bra sätt är en viktig del av processen.”
Produktdesignern Gwenael Nicolas på designstudion Curiosity: “När man designar ett hus eller en lägenhet ska man komma ihåg att planera för 2,5 gånger mer förvaringsutrymme än det som faktiskt behövs för de saker man redan äger.”
2. Är en brutal utrensning bättre än att försöka göra plats för det gamla?
Daniela Mosca som äger företaget för hemorganisering Dani&Colf, ordnar kurser för familjer för att hjälpa dem att få ordning på hushållet.
”Mitt raka svar är att det är bättre att städa bort utan pardon”, säger hon. ”Det ger mig möjlighet att hitta nya sätt att kombinera det som finns kvar och få utrymme att skapa utan en mängd gamla detaljer. Jag lägger stor vikt vid funktionalitet: Det är bättre att ha en fungerande garderob än en som visserligen är välorganiserad med en massa boxar, askar och hylldelare, men som likväl är fullpackad med saker.”
”Men jag måste understryka att jag inte tycker om hem som drivs som ett lager, sist in-först ut eller först in-först ut”, säger hon.
Daniela Mosca som äger företaget för hemorganisering Dani&Colf, ordnar kurser för familjer för att hjälpa dem att få ordning på hushållet.
”Mitt raka svar är att det är bättre att städa bort utan pardon”, säger hon. ”Det ger mig möjlighet att hitta nya sätt att kombinera det som finns kvar och få utrymme att skapa utan en mängd gamla detaljer. Jag lägger stor vikt vid funktionalitet: Det är bättre att ha en fungerande garderob än en som visserligen är välorganiserad med en massa boxar, askar och hylldelare, men som likväl är fullpackad med saker.”
”Men jag måste understryka att jag inte tycker om hem som drivs som ett lager, sist in-först ut eller först in-först ut”, säger hon.
3. Hur viktig är ordning för att bli lycklig?
”Lycka har inget att göra med ordning och reda”, säger australiska organisationsgurun MaryAnne Bennie, författare till boken From Stuffed to Sorted and Paperflow: Your Ultimate Guide to Making Paperwork Easy. “Men ordning medför en känsla av lugn och kontroll och ger människor mer tid att göra saker som verkligen gör dem lyckliga.”
”Ordning ger dig också frihet att vara, äga och göra det du vill och det är lättare att vara närvarande i ögonblicket. Som en kontrast, om man ser oordning som ett problem, håller det en fast och man kan inte röra sig framåt. Man sätter nutid och framtid i vänteläge medan man försöker sortera upp det förgångna. Minimalism strävar utan tvekan mot en lyckopotential.”
Helen Winter från brittiska Coral Interiors säger: “Det gamla ordspråket ”ett rent skrivbord är samma sak som välordnade tankar”, stämmer verkligen. Om man inte vet var saker är eller lever i en ostädad och kaotisk omgivning, har det absolut en skadlig inverkan på livet. Vi slösar mental energi när vi lever i en enda röra”.
”Lycka har inget att göra med ordning och reda”, säger australiska organisationsgurun MaryAnne Bennie, författare till boken From Stuffed to Sorted and Paperflow: Your Ultimate Guide to Making Paperwork Easy. “Men ordning medför en känsla av lugn och kontroll och ger människor mer tid att göra saker som verkligen gör dem lyckliga.”
”Ordning ger dig också frihet att vara, äga och göra det du vill och det är lättare att vara närvarande i ögonblicket. Som en kontrast, om man ser oordning som ett problem, håller det en fast och man kan inte röra sig framåt. Man sätter nutid och framtid i vänteläge medan man försöker sortera upp det förgångna. Minimalism strävar utan tvekan mot en lyckopotential.”
Helen Winter från brittiska Coral Interiors säger: “Det gamla ordspråket ”ett rent skrivbord är samma sak som välordnade tankar”, stämmer verkligen. Om man inte vet var saker är eller lever i en ostädad och kaotisk omgivning, har det absolut en skadlig inverkan på livet. Vi slösar mental energi när vi lever i en enda röra”.
4. Hur bestämmer man vad man ska spara?
Författaren Mindy Starns Clark från USA som har skrivit The House That Cleans Itself, säger: “Min egen teknik för att bli av med oreda baseras på medvetandet om att varenda en av ens ägodelar, från minsta knapp till största soffa, konsumerar tid. Tid att rengöra, förvara, flytta, laga, hitta, tvätta, damma och så vidare. Ju mer saker vi äger, desto mer tid offrar vi på ägarskapet. Så, när du sorterar bort så fråga dig själv: Är den här saken värd den tidsinvestering som ägarskapet kräver? Om svaret är ja, behåll. Om svaret är nej, släng bort. Så enkelt är det – undantaget är om saken har en känslomässig komponent.”
5. Ska man tänka: En sak in, en annan ut?
”Låter väldigt bra om du är den sorts person som kommer ihåg att göra det, och kan tvinga dig till att vara konsekvent”, säger Mindy Starns Clark. ”För de som är som jag, som inte är så bra på att städa hemma, är chansen liten att jag håller ett sånt löfte. Då är det bättre att ha bestämda dagar, som första dagen på en ny årstid, totalt fyra gånger per år, och konsekvent sortera ut just de dagarna.”
Författaren Mindy Starns Clark från USA som har skrivit The House That Cleans Itself, säger: “Min egen teknik för att bli av med oreda baseras på medvetandet om att varenda en av ens ägodelar, från minsta knapp till största soffa, konsumerar tid. Tid att rengöra, förvara, flytta, laga, hitta, tvätta, damma och så vidare. Ju mer saker vi äger, desto mer tid offrar vi på ägarskapet. Så, när du sorterar bort så fråga dig själv: Är den här saken värd den tidsinvestering som ägarskapet kräver? Om svaret är ja, behåll. Om svaret är nej, släng bort. Så enkelt är det – undantaget är om saken har en känslomässig komponent.”
5. Ska man tänka: En sak in, en annan ut?
”Låter väldigt bra om du är den sorts person som kommer ihåg att göra det, och kan tvinga dig till att vara konsekvent”, säger Mindy Starns Clark. ”För de som är som jag, som inte är så bra på att städa hemma, är chansen liten att jag håller ett sånt löfte. Då är det bättre att ha bestämda dagar, som första dagen på en ny årstid, totalt fyra gånger per år, och konsekvent sortera ut just de dagarna.”
6. Hur tar man sig ur kaoset?
MaryAnne Bennie tycker att vi borde göra sanningstestet på alla våra saker. ”Tillgivenhet är mycket subjektivt, och när folk känner starkt för något de faktiskt inte använder, är sanningstestet huruvida de placerar just den här saken på en hedersplats i hemmet. Om den ligger undangömd någonstans, räcker det ofta med ett foto av objektet för att minnas och själva saken kan släppas iväg”, säger hon.
”Om det handlar om en sak man vill ska gå vidare till nästa generation, måste man hitta en lämplig plats att förvara den på. Magasineringsfirmorna har ökat stort i Australien liksom ”gröna” flyttjänster”, tillägger Bennie.
Den tyska ordning och redaexperten Denise Colquhoun, också känd som Fräulein Ordnung har skrivit Sju dagar för ett ordningsammare liv (den tyska originaltiteln är ”Sieben Tage fur ein aufgeräumtes Leben: Das kreative Mitmach-Heft) och hon tipsar; “Håll golven rena och plocka upp allt därifrån en gång om dagen. Ställ frågan: Ska det gå i tvätten, i soppåsen, i garderoben eller in i ett annat rum? Påsen med kasserade kläder som har stått i hallen i månader? Glöm den! Ge bort eller skänk till välgörenhet, och känn dig lycklig över att ha blivit av med den bördan.”
MaryAnne Bennie tycker att vi borde göra sanningstestet på alla våra saker. ”Tillgivenhet är mycket subjektivt, och när folk känner starkt för något de faktiskt inte använder, är sanningstestet huruvida de placerar just den här saken på en hedersplats i hemmet. Om den ligger undangömd någonstans, räcker det ofta med ett foto av objektet för att minnas och själva saken kan släppas iväg”, säger hon.
”Om det handlar om en sak man vill ska gå vidare till nästa generation, måste man hitta en lämplig plats att förvara den på. Magasineringsfirmorna har ökat stort i Australien liksom ”gröna” flyttjänster”, tillägger Bennie.
Den tyska ordning och redaexperten Denise Colquhoun, också känd som Fräulein Ordnung har skrivit Sju dagar för ett ordningsammare liv (den tyska originaltiteln är ”Sieben Tage fur ein aufgeräumtes Leben: Das kreative Mitmach-Heft) och hon tipsar; “Håll golven rena och plocka upp allt därifrån en gång om dagen. Ställ frågan: Ska det gå i tvätten, i soppåsen, i garderoben eller in i ett annat rum? Påsen med kasserade kläder som har stått i hallen i månader? Glöm den! Ge bort eller skänk till välgörenhet, och känn dig lycklig över att ha blivit av med den bördan.”
7. Hur mycket är för mycket?
Att ha klara och hanterbara regler för hur mycket saker som ska få komma innanför hemmets dörrar verkar vara en gyllene regel bland både experterna och Houzzläsare.
”Jag föreslår att man inför utrymmesregler”, säger Mindy Starns Clark. “Säg till dig själv att du får behålla så många minnessaker du vill, men allt måste få plats i skåpet du förvarar just dem i. Du kan spara gamla brev och papper och barnteckningar, men allt måste få plats i två sopsäckar. Du kan spara alla böcker du älskar, under förutsättning att de får plats i tre bokhyllor”.
”Om du bestämmer dig för en lämplig gräns för vad du kan förvara, så var inte alltför snål mot dig själv – åtminstone inte till att börja med. Då måste du ju slänga mer än du kanske ville för att få plats”, tillägger Mindy Starns Clark.
”Varför behålla collegetröjan jag hade när jag var 15 eller byxorna från den första graviditeten?” säger den italienska organisatören Daniela Mosca.”Jag inser att en del saker har ett emotionellt värde, och att man vill att ens barn ska ärva lite, men jag föreslår att du väljer noga och sätter en gräns för antalet saker: max fem saker som du aldrig sätter på dig och som du bara bryr dig om av sentimentala skäl är tillräckligt.”
Att ha klara och hanterbara regler för hur mycket saker som ska få komma innanför hemmets dörrar verkar vara en gyllene regel bland både experterna och Houzzläsare.
”Jag föreslår att man inför utrymmesregler”, säger Mindy Starns Clark. “Säg till dig själv att du får behålla så många minnessaker du vill, men allt måste få plats i skåpet du förvarar just dem i. Du kan spara gamla brev och papper och barnteckningar, men allt måste få plats i två sopsäckar. Du kan spara alla böcker du älskar, under förutsättning att de får plats i tre bokhyllor”.
”Om du bestämmer dig för en lämplig gräns för vad du kan förvara, så var inte alltför snål mot dig själv – åtminstone inte till att börja med. Då måste du ju slänga mer än du kanske ville för att få plats”, tillägger Mindy Starns Clark.
”Varför behålla collegetröjan jag hade när jag var 15 eller byxorna från den första graviditeten?” säger den italienska organisatören Daniela Mosca.”Jag inser att en del saker har ett emotionellt värde, och att man vill att ens barn ska ärva lite, men jag föreslår att du väljer noga och sätter en gräns för antalet saker: max fem saker som du aldrig sätter på dig och som du bara bryr dig om av sentimentala skäl är tillräckligt.”
När det kommer till förvaring och vad vi behöver, är inga regler skrivna i sten. ”Alla måste få sätta sina egna gränser för vad som känns rätt”, säger MaryAnne Bennie. ”Man kan begränsa till antalet, till exempel tre handdukar per person plus ett par gästhanddukar. Man kan också välja utrymmet, en hylla bara för kokböcker och när den är full är det en in en ut som gäller. En annan gräns kan vara ålder, till exempel att bara spara de senaste tolv månaderna av din favorittidning. Så länge det finns en gräns för var och en av kategorierna, upphör frågan om kvantitet att existera”, säger MaryAnne Bennie.
Minimalisten Fumio Sasaki har förstås intagit en radikalare ståndpunkt i vad som är tillåtet i hans hem. Hans lista är ett under av återhållsamhet.
”Skor: 5 par (sandaler, vita sneakers, grova boots, tofflor och svarta formella läderskor.)
Böcker: Jag har inga böcker hemma. Nåja, jag har en pappersbok åt gången, och jag gör mig av med den så fort jag har läst den. Jag gillar Kindle. Innan jag blev minimalist hade jag en massa böcker som jag aldrig läste, och det fick mig att känna dåligt samvete och vara olycklig. Så känner jag mig inte längre.
Köket: Ungefär 20 saker.
T-shirts: 20.
Underkläder och sockor: 4 set. Skjortor: 4.”
Få mer tips och inspiration om förvaring:
Få ordning på hallkaoset under vintern
10 enkla steg till ordning och reda i garderoben
Fin förvaring i hemmakontoret
Minimalisten Fumio Sasaki har förstås intagit en radikalare ståndpunkt i vad som är tillåtet i hans hem. Hans lista är ett under av återhållsamhet.
”Skor: 5 par (sandaler, vita sneakers, grova boots, tofflor och svarta formella läderskor.)
Böcker: Jag har inga böcker hemma. Nåja, jag har en pappersbok åt gången, och jag gör mig av med den så fort jag har läst den. Jag gillar Kindle. Innan jag blev minimalist hade jag en massa böcker som jag aldrig läste, och det fick mig att känna dåligt samvete och vara olycklig. Så känner jag mig inte längre.
Köket: Ungefär 20 saker.
T-shirts: 20.
Underkläder och sockor: 4 set. Skjortor: 4.”
Få mer tips och inspiration om förvaring:
Få ordning på hallkaoset under vintern
10 enkla steg till ordning och reda i garderoben
Fin förvaring i hemmakontoret
Liknande artiklar
Vardagsrum
Vilka gröna växter kan jag ha som tål att stå mörkt?
Älskar du gröna växter men har knapert med dagsljus? Experten tipsar om 6 krukväxter som frodas även i mörker.
Läs artikeln
Livsstil
Så får du svalare hemma – utan luftkonditionering
Håller du på att få värmeslag, men har ingen lust att köpa en AC? Här är tipsen på hur du kan svalka dig.
Läs artikeln
Livsstil
Säg det med blommor – fyll hemmet med buketter och grönska
Från enkla kvistar till maffiga blomsterarrangemang – så kan du ha vackra snittblommor i alla rum, säger inredaren.
Läs artikeln
Stanna hemma
8 saker du har tid för just nu
Av Stina Lodén
Koppla på din mindfulness och njut av att ta tag i de där projekten som aldrig blir av. Rensa, pyssla och njut.
Läs artikeln
Stanna hemma
Djurvänner – visa oss era älsklingar!
Lägg upp en bild av ditt husdjur, som just nu kanske hjäper dig må bra hemma mer än någonsin.
Läs artikeln
Pyssla hemma
Tråkigt? Inte då – här är 10 sätt att aktivera barnen hemma
Av Stina Lodén
Håll barnen aktiva med en välbalanserad mix av pyssel, mys och rörelse så håller du även ditt eget humör under kontroll.
Läs artikeln
Stanna hemma
Fira våren virtuellt – påskpynt som ser snyggt ut på distans
Av Nina Quist
Ska du ha digitala gäster under påskhelgen? Så här fixar du en bakgrund till datorn eller paddan som ger festkänsla.
Läs artikeln
Livsstil
Dekorera påskäggen extra vackert i år
Av Sara Norrman
Det är inte svårt att fixa fina ägg till påsk, och du behöver inte köpa massa dyra (och onödiga) tillbehör.
Läs artikeln
Livsstil
Enkla tips så din middagsbjudning blir något alldeles extra
Planera noga så får du till en festupplevelse för dina gäster som de kommer prata om länge.
Läs artikeln
Hållbarhet
Vårstädning – men vad ska du göra av sakerna du rensar ut?
Ska du sälja, donera eller återvinna? 3 experter visar hur du gör dig av med onödiga grejor på ett hållbart sätt.
Läs artikeln
What does one do when partner is a packrat?
Njuter av ett lyckligt äktenskap?? Ja, det är den livsviktiga frågan som går igenom allas sinne, just nu är vårt samhälle nu fullt av trasiga hem och relationer som är en hög orsak till depression och drogmissbruk. Men jag ger dig goda nyheter och lösning på problemet i alla relationer, skriv eller ring 🤙 BenAli för kärleksrådgivning och hemligt till lyckligt hem på sin mobil 📲+18287990994 eller mejla 📨 drbenharbalhome@gmail.com eller https://www.facebook .com/Drbenherbal