Houzz Tour: Ett Londonhus som bytte 70-tal mot skandinavisk design
En dramatisk omkonstruktion förvandlade en mörk och utdaterad inredning till en helvit idyll som är både praktisk och personlig.
Redan innan sin slående förvandling, hade detta fyrtio-nånting år gamla radhus mycket att erbjuda. Beläget i Londons välbärgade stadsdel Highgate, bara en kort promenad från präktiga Hampstead Heath, var dess läge svårslaget och dess kvadratytor rejäla. Interiören, knappt rörd sedan 1970, lämnade dock mycket annat att önska. Dess nya ägare väntade därför inte länge innan hon anlitade professionell hjälp för att förändra hemmet.
Arkitekten Thomas Griem hade tidigare arbetat för norska fastighetsägare och antog utmaningen med nöje. “Det var verkligen 70-tal därinne”, säger han. “Inga öppna ytor och hela stället var väldigt mörkt.” Det var ett rop i fjärran i jämförelse med ägarens bild av hur ett hem ska vara, vilken till stor kommer från hennes skandinaviska rötter. “Hon gillar i princip bara vitt och slog verkligen ett slag för den minimalistiska looken”, säger Thomas. Innerväggar togs bort för att tillåta ljus att strömma in från radhusets baksida till dess framsida. Den klumpiga trappan, som knöt ihop de sex halvvåningarna, ersattes med så kallade floating stairs och ett glas-räcke, och vinklades för att skapa en bättre anslutning mellan varje våning.
På många sätt är detta en klassisk minimalistisk inredning, men kombinationen av matta vita väggar, spegelvit sten och vitoljade golvbräden i trä, tillsammans med ägarens konstsamling, tillför utrymmet struktur och personlighet. Efter sex månaders planering och ytterligare sex månaders arbete, är detta ett projekt som har förhöjt stämningen i såväl fastigheten som hos dess ägare. “Ägaren var säker på att det skulle komma att se bra ut”, säger Thomas, “men hon var verkligen överförtjust i det färdiga resultatet.”
HUSESYN
Läge: Highgate, norra London
Byggnadsår: 1970
Arkitekt: Thomas Griem från TG-Studio
Storlek: 3 sovrum, 2 badrum
Arkitekten Thomas Griem hade tidigare arbetat för norska fastighetsägare och antog utmaningen med nöje. “Det var verkligen 70-tal därinne”, säger han. “Inga öppna ytor och hela stället var väldigt mörkt.” Det var ett rop i fjärran i jämförelse med ägarens bild av hur ett hem ska vara, vilken till stor kommer från hennes skandinaviska rötter. “Hon gillar i princip bara vitt och slog verkligen ett slag för den minimalistiska looken”, säger Thomas. Innerväggar togs bort för att tillåta ljus att strömma in från radhusets baksida till dess framsida. Den klumpiga trappan, som knöt ihop de sex halvvåningarna, ersattes med så kallade floating stairs och ett glas-räcke, och vinklades för att skapa en bättre anslutning mellan varje våning.
På många sätt är detta en klassisk minimalistisk inredning, men kombinationen av matta vita väggar, spegelvit sten och vitoljade golvbräden i trä, tillsammans med ägarens konstsamling, tillför utrymmet struktur och personlighet. Efter sex månaders planering och ytterligare sex månaders arbete, är detta ett projekt som har förhöjt stämningen i såväl fastigheten som hos dess ägare. “Ägaren var säker på att det skulle komma att se bra ut”, säger Thomas, “men hon var verkligen överförtjust i det färdiga resultatet.”
HUSESYN
Läge: Highgate, norra London
Byggnadsår: 1970
Arkitekt: Thomas Griem från TG-Studio
Storlek: 3 sovrum, 2 badrum
Huset är en del av en grupp som designades 1970 av den hyllade arkitekten Ted Levy. Dess oansenliga yttre avslöjar mycket lite om den oklanderligt moderna, helvita insidan.
Byggnaden, som är delad i sex halvvåningar, har dubbelhöjda trappor och utsikt från hela huset. “Vi tog bort så många skiljeväggar som möjligt för att släppa igenom ljuset från fram- till baksidan”, förklarar Thomas.
Trappor leder ner från entrén till husets baksida. “Detta är det mer formella vardagsrummet, som också används för att praktisera yoga”, säger Thomas. Den lekfulla belysningen, i form av en gigantisk Anglepoise-lampa och Skylines Globe-lampor, livar upp den bleka planlösningen.
Globe-lampor Skyline
Globe-lampor Skyline
Uppdraget var att skapa ett lugnt, avkopplande och neutralt utrymme som kontrast till det hektiska livet i London. Varje våning ger intryck av att flyta ovanför den underliggande, vilket skapar effekten av en mezzanin. De öppna trapporna, glasräckena och de vita, lätta gardinerna, bidrar till det påfallande ljusa utseendet.
Matsalen och köket var ursprungligen separata rum, men de har nu öppnats mot varandra. Köksstolarna är av modellen Hudson, av Philippe Starck för Emeco. Bordet är från Ikea. En vit bakgrund skapar den perfekta platsen för att visa upp ägarens moderna konst, inklusive denna gigantiska penna av Alan Becker.
Köksstolar Hudson av Philippe Starck för Emeco, bord Ikea, gigantisk penna Alan Becker
Köksstolar Hudson av Philippe Starck för Emeco, bord Ikea, gigantisk penna Alan Becker
De minimalistiska köksenheterna är gjorda i vit lack med bänkskiva och stänkskydd i konstgjord sten. Även om interiören är genomgående vit, är den långt ifrån enhetlig. “På grund av de olika ytbehandlingarna i trä och sten och de olika färgmaterialen vi använt på takpartierna, och i köket och badrummet, är varje vitmålad yta olik den andre”, förklarar Thomas.
Kökstillbehör i putsat, rostfritt stål är det enda som bryter upp de polerat vita enheterna. Här var det gamla köket placerat, men skiljeväggarna har avlägsnats. “Det har sammansmält med resten av huset och känns mycket rymligare nu”, säger Thomas.
TV-rummet är en populär plats när ägarens barnbarn kommer på besök. Deras sovrum är på samma våning. “Ju högre upp man kommer, desto mer privat blir utrymmet”, säger Thomas.
“Jag öppnade upp huset så mycket som möjligt, och tog bort korridorsutrymmen där jag kunde”, säger arkitekten. Trappan byttes ut och, även om den blev kvar på sin ursprungliga plats, riktades den åt ett annat håll för att göra det mesta möjliga av utrymmet.
Golvet i huset består genomgående av 400 mm-furu från Dinesen, färgat med vitolja. “Tidigare var trapporna av riktigt tungt timmer och det fanns mattor överallt”, säger Thomas.
Golv: 400mm-furu från Dinesen
Golv: 400mm-furu från Dinesen
Detta gästrum är utformat för regelbundna besök från husägarens barnbarn. Stapelbara stolar från Verner Panton är ett praktiskt och framträdande val och gör platsen både vuxen- och barnvänlig.
Stolar VernerPanton
Stolar VernerPanton
De två översta våningarna förvandlades till en ljusfylld mastersvit, med sovrum, omklädningsrum och badrum. Alla fönster i huset renoverades eller byttes ut under projektet. Möblerna inkluderar en omstoppad Ludvig XIV-fåtölj, en Eames EA 208-stol och ett måttbeställt skrivbord av TG-Studio som designats för att passa utrymmet. “Vissa möbler köptes särskilt för huset, men ägaren hade redan några mycket fina möbler”, säger Thomas.
Fåtölj Louis XIV, skrivbordsstol Eames EA 208, skrivbord: måttbeställd av TG-Studio
Fåtölj Louis XIV, skrivbordsstol Eames EA 208, skrivbord: måttbeställd av TG-Studio
Badrummet är i Thassosvit marmor, den vitaste som går att hitta, med inbäddade kristaller som ger den ett vackert djup. De bakgrundsbelysta hyllorna fungerar både som förvaring och uppvisning, och en venetiansk spegel har använts i skapandet av skåpdörren.
Marmor Thassos White
Marmor Thassos White
Ett stort takfönster installerades på den översta våningen, vilken nu används som omklädningsrum. Inbyggda förråd skapar en effektiv användning av utrymmet under snedtaket och en stor spegel reflekterar himlen.
Thomas bad sin vän, trädgårdsdesignern Stephen Woodhams, att hjälpa honom göra det bästa av den småskaliga utomhusplatsen. På baksidan av trädgården placerade Stephen en spegel. Denna skapar en synvilla som, tillsammans med en enorm lampa i anglepoise-stil, bidrar till en lekfull Alice i underlandet-effekt.
BERÄTTA!
Gillade du detta? Dela med dig av dina tankar bland kommentarerna nedan
BERÄTTA!
Gillade du detta? Dela med dig av dina tankar bland kommentarerna nedan