Japanordiskt – en internationell kärleksaffär
Hur kan länder som ligger så långt från varandra geografiskt vara så nära när det handlar om design? Vi frågade tre japanordiska kännare.
Med Japan på ena sidan av jordklotet och de skandinaviska länderna på andra sidan, är det inte helt självklart att dessa nationer borde ha så många saker gemensamt. Vid första anblick är Japan och de nordiska länderna som natt och dag, utan kulturarv eller historia som binder dem samman. Men om man tittar lite närmare kan man skönja ett mönster. Finländarnas kärlek till saunan och japanernas badritual. Det svenska suget efter sill och Japans bildsköna sushi. Norrmännens sökande efter lugn och sinnesro i naturen och Japans harmoniska trädgårdar… Men av de nordiska länderna är det utan tvekan Danmark som har den mest aktiva designrelationen med Japan. Deras historia av handel och kulturellt utbyte startade för 150 år sedan och blir alltmer betydelsefull. Här avslöjar tre design-insiders, Oki Sato från Nendo, Thomas Lykke från OEO Studio, och Aya Okamura från Ayanomimi, varför.
Vattentillbringare, tekanna, mjölkkanna och liten ask i koppar och mässing från Japan Handmade Collection. Designade av OEO Studio och handgjorda av Kaikado.
Men trend är ett ord Thomas Lykke från OEO Studio i Köpenhamn ogillar. “Trender kommer och går, men den dansk-japanska knytningen är mycket starkare än så. Jag tycker faktiskt att det är en del av vårt DNA snarare än en trend, baserat på vår gemensamma förkärlek för ritualer, ödmjukhet och djupa respekt för hantverk.”
OEO Studio har kontor i Köpenhamn, Kyoto och Tokyo, och jobbar med varumärkesstrategi, creative direction och produktdesign i båda länderna. För Thomas Lykke ligger hemligheten med japansk design i det som inte uttalas. “Det är det osagda i japansk design som är så fantastiskt, vare sig det gäller textilier, möbler eller keramik… Det är samma sak med bra lyrik eller konst. Det handlar om allt det som ligger bortom ord.”
OEO Studio har kontor i Köpenhamn, Kyoto och Tokyo, och jobbar med varumärkesstrategi, creative direction och produktdesign i båda länderna. För Thomas Lykke ligger hemligheten med japansk design i det som inte uttalas. “Det är det osagda i japansk design som är så fantastiskt, vare sig det gäller textilier, möbler eller keramik… Det är samma sak med bra lyrik eller konst. Det handlar om allt det som ligger bortom ord.”
OEO:s team har skapat produkter tillsammans med hantverkare från Kyoto och är imponerade av deras skicklighet i en värld där massproduktion är normen. År 2012 anslöt sex hantverksföretag från Kyoto till OEO för att skapa paraplymärket Japan Handmade. Märket presenterades på Maison d´Objet året därpå och nu ligger försäljningen hos utvalda återförsäljare. Här ses pallen Ki-Oke i japansk cypress (sawara) och en begränsad upplaga av förvedad japansk ceder (jindai-sugi) med en naturlig 2000-årig patina. Den är designad av OEO Studio och tillverkad av Shuji Nakagawa.
”Några av företagen vi arbetar med är över 400 år gamla och de har hållit kvar sin kunskap mycket bättre än vi har gjort i Danmark och större delen av övriga Europa. Det känns nytt och gammalt på samma gång”, säger Thomas Lykke. Det traditionella arbetssättet får inte bara erkännande av Thomas Lykke och hans kolleger, de rentav hyllar det. ”Våra business partners och vänner i Tokyo frågar ofta hur vi kan arbeta tillsammans med hantverkare i Kyoto, eftersom de är så avstängda från yttervärlden och traditionalistiska. Men de är ärliga och autentiska med en stor passion för vad de gör. Precis som vi”, säger Thomas Lykke.
Skålar, brickor och vaser i porslin med färgglasyr noggrant utvald för varje individuellt objekt. Från Japan Handmades kollektion, designade av OEO Studio och handgjorda av Asahiyaki.
Skålar, brickor och vaser i porslin med färgglasyr noggrant utvald för varje individuellt objekt. Från Japan Handmades kollektion, designade av OEO Studio och handgjorda av Asahiyaki.
Den här önskan att hitta det som är nytt i det som redan existerar delar också Oki Sato, grundare av designstudion Nendo och en av de mest tongivande japanska designer i de nordiska länderna. Sato har arbetat med BoConcept, Swedese, David design, Louis Poulsen, Wästberg och Offecct, och var hedersgäst på Stockholm Furniture & Light Fair år 2013.
”Det finns så många företag som är intresserade av nya tekniker och material, men det handlar inte om att hitta nytt – det är inte där utmaningen ligger. Jag försöker leta efter gammalt; gamla tekniker som inte används längre, åldrade material som kan blandas för att skapa något nytt och som dessutom kan vara riktigt konkurrenskraftiga på marknaden.”
Oki Sato talar också om design som ett sätt att knyta an ting till människor för att sakta ner farten i dagens hektiska livsstil. ”Idag har själva mängden och hastigheten på informationsflödet blivit så komplex och ohanterlig att en av våra viktigaste uppgifter som designers är att sätta saker i sitt sammanhang och presentera dem för folk i en form som är lätt att förstå och som känns bekant”, säger han.
Oki Sato talar också om design som ett sätt att knyta an ting till människor för att sakta ner farten i dagens hektiska livsstil. ”Idag har själva mängden och hastigheten på informationsflödet blivit så komplex och ohanterlig att en av våra viktigaste uppgifter som designers är att sätta saker i sitt sammanhang och presentera dem för folk i en form som är lätt att förstå och som känns bekant”, säger han.
Blommande vårträd i Japan.
Så nu vet vi vad danskarna ser i japansk design, och varför skandinaverna uppskattar japansk skicklighet och hantverk så mycket. Men om man vänder på det? Tycker japanerna om dansk design, och i så fall varför? Är det någon som vet så är det Aya Okamura. Hon föddes och växte upp i Köpenhamn dit hennes japanska föräldrar flyttade och startade ett designföretag på 70-talet. Och även om Aya Okamura har japanskt pass, har hon en fot i båda länderna. ”Jag tror att kopplingen kommer från det faktum att vi är tvungna att skapa något utifrån väldigt lite. Inget av våra länder har stora naturresurser, så vi respekterar vad vi har och arbetar med det.”
Uppvuxen i ett hus ritat av världskände arkitekten Arne Jacobsen, där hennes pappa drev japansk/danska designföretaget O&M tillsammans med Erik Marquardsen, var det inte oväntat att hon skulle fortsätta hans verk. Aya Okamuras företag Ayanomimi arbetar tillsammans med textildesignern Krestine Kjærholm (dotter till designern och hantverkaren Poul Kjærholm) i Japan och lanserade mattkollektionen Sæson inspirerad av den japanska livsstilen, där man använder små, funktionella mattor.
”Jag kände till att japanerna inte använder mattor på samma sätt som vi gör i Skandinavien. Det finns helt enkelt ingen tradition att använda stora mattor på 140 cm 200cm, säger hon. ”Jag försökte föreställa mig min mormors hus i Japan, och genast kom jag att tänka på entrémattorna. I Japan tar man av sig skorna när man kommer in, och ett typiskt japanskt hus har ett trappsteg och en liten matta som täcker golvet i entrén. De som finns är inte designade, och det är synd eftersom det är det första man ser när man kommer in i huset. En matta från Sæson har måtten 60cm 60cm, så om man använder två, passar det perfekt i en typisk japansk entré. `En dansk designad matta i en japansk entré ´– just där kände vi att vi hade hittat en nisch. Danska tillverkaren Pure Carpet sa att de aldrig hade gjort en så liten matta förut.”
Hon assisterar just nu Tobias Jacobsen, Arne Jacobsens barnbarn, med att öppna en shop i Osaka i april i år. ”Visionen är att berätta den okända historien om Arne Jacobsen och samtidigt bygga upp Tobias kontakter i Japan”, säger Aya Okamura. ”Vår uppgift är att skapa och driva nya projekt som bygger på dansk-japanskt samarbete.”
Hon assisterar just nu Tobias Jacobsen, Arne Jacobsens barnbarn, med att öppna en shop i Osaka i april i år. ”Visionen är att berätta den okända historien om Arne Jacobsen och samtidigt bygga upp Tobias kontakter i Japan”, säger Aya Okamura. ”Vår uppgift är att skapa och driva nya projekt som bygger på dansk-japanskt samarbete.”
O&M DESIGN
Den här dansk-japanska smältdegeln kommer att nå kokpunkten nästa år – 150 år sedan de två länderna startade sitt handelsutbyte. ”2017 kommer att bli året då vi firar ett och ett halvt sekel av vänskap och handel. Danska och japanska företag ligger redan i startgroparna, eftersom alla vill delta”, säger Aya Okamura.
Under firandet visar Designmuseum Danmark i Köpenhamn en ambitiös och uttömmande utställning kallad Learning From Japan, som pågår till september 2017. Kurator Mirjam Gelfer-Jørgensen understryker att sambandet inom hantverk mellan de båda länderna är starkare än någonsin, och det populäraste landet för danska blivande hantverkare och designers att besöka på sina studieresor.
Affisch från en japansk utställning i Zoologisk Have i Köpenhamn 1902 av Valdemar Andersen.
Affisch från en japansk utställning i Zoologisk Have i Köpenhamn 1902 av Valdemar Andersen.
Korsbefruktningen syns i båda länders produkter. Den här pallen som visas på utställningen är gjord av Fredericia Furniture och designad av Hans Sandgren Jakobsen. Och skulle Le Klint ha producerat sina ikoniska vikta lampskärmar utan influenser från japanska lyktor av rispapper?
Skandinaviska influenser i en soffa i Nagano, Japan.
”När japaner köper dansk design, köper de också lite av livsstilen, säger Aya Okamura. ”De vill spendera tid hemma med barnen, ha en bra balans i arbetslivet, leva hållbart, cykla till arbetet… Produkterna förmedlar en avspänd känsla i det stressiga storstadslivet i Japan.”
Zenkänsla i ett badrum ritat av Thomas Sandell, samt i arkitekt Leo Qvarsebos sommarhus i Dalarna (nedan)
Zenkänsla i ett badrum ritat av Thomas Sandell, samt i arkitekt Leo Qvarsebos sommarhus i Dalarna (nedan)
”Vi gör ingen kortsiktig design, tvärtom vill vi skapa med en avsikt och ett syfte som fortfarande håller om 50 år”, säger Thomas Lykke. ”Och i våra hektiska liv letar vi efter meningsfulla sätt att leva, långsammare och med yrkesskicklighet och traditioner – vare sig det är en teceremoni eller ett kafébesök i Köpenhamn.”
Teakbricka och formicaskålar för japansk mat av Snorre Stephenson från 1984. Utställningen Learning from Japan på Design Museum Denmark pågår fram till 24 september 2017.
Läs vidare:
Ett minimalistiskt familjehem bland risfälten i Japan
Japansk stil: Fyra moderna hem från topparkitekterna
9 Life Lessons from Nordic Style
Teakbricka och formicaskålar för japansk mat av Snorre Stephenson från 1984. Utställningen Learning from Japan på Design Museum Denmark pågår fram till 24 september 2017.
Läs vidare:
Ett minimalistiskt familjehem bland risfälten i Japan
Japansk stil: Fyra moderna hem från topparkitekterna
9 Life Lessons from Nordic Style
Affisch designad av Studio Esinam, med en härlig blandning av japansk och svensk estetik.