Salone del Mobile 2019: Rapport från en designvärld i rörelse
Minimalism är ute, Bauhaus är tillbaka och hållbarhet här för att stanna – här är nyheterna från Salone del Mobile 2019.
Årets Salone del Mobile-mässa i Milano (9-14 april) visade otaliga trendtolkningar inom design och formgivning och gav ledtrådar till de stora skiften som pågår i branschen. Redaktörer från Houzz internationella magasin var på plats, och gick igenom produkterna från 2,400 utställare från 43 länder. Två av de starkaste strömningarna från den globala designvärlden är att hållbara material och produktionsprocesser tar en synligare och mer central plats i branschen, samt att möbler och teknologi alltmer uppgår i varandra för att skapa framtidens inredningar. Nu kikar vi in på världens största möbelmässa!
Ägget, Svanen och Pot, stolar från Fritz Hansen
Inom dessa färger har vissa nyanser blivit extra synliga, som hos dessa nylanseringar från Fritz Hansen. Kalina Kalarus, European Marketing Coordinator, säger: “Midnattsblått och senapsgult är våra färger för i år, och vi använder dessa toner både på nya produkter och uppdaterade klassiker.”
Inom dessa färger har vissa nyanser blivit extra synliga, som hos dessa nylanseringar från Fritz Hansen. Kalina Kalarus, European Marketing Coordinator, säger: “Midnattsblått och senapsgult är våra färger för i år, och vi använder dessa toner både på nya produkter och uppdaterade klassiker.”
Lovy Bed av Sergio Bicego för Bonaldo
Läs mer: 5 trender som vi kommer se 2020 från Stockholm Furniture and Light Fair
Läs mer: 5 trender som vi kommer se 2020 från Stockholm Furniture and Light Fair
Oslo Side Chair av Anderssen & Voll för Muuto
Taiki Sofa av Chiara Andreatti för Lema
Klädhängare Parentesi av Fabrice Berrux för Bonaldo
Varma jordfärger från ockra och senapsgult till terrakotta fanns på alla sorters möbler i olika storlekar. Detta visar på en större trend med mysigare, mer ombonade inredningar än de mer minimalistiska och neutrala rum vi sett tidigare år.
Varma jordfärger från ockra och senapsgult till terrakotta fanns på alla sorters möbler i olika storlekar. Detta visar på en större trend med mysigare, mer ombonade inredningar än de mer minimalistiska och neutrala rum vi sett tidigare år.
Väggsystem: LT40 av David Lopez Quincoces för Lema
Soffa: Binario av Pinuccio Borgonovo för Flou
Skogsgrönt är också en stark färg i år: “Skogsgrönt med pumpa-orange som accent: Det är färgerna som skapar basen i vår kollektion 2019,” står det i Flous pressmeddelande.
Skogsgrönt är också en stark färg i år: “Skogsgrönt med pumpa-orange som accent: Det är färgerna som skapar basen i vår kollektion 2019,” står det i Flous pressmeddelande.
Små karmstolar: Venus av Emmanuel Gallina för Porada
Delvis är det längtan efter naturen som gör att gröna toner står i centrum. Influenserna från flora och fauna märktes i alla delar av mässan, från färg och mönster till hållbara material och tillverkningsprocesser.
Delvis är det längtan efter naturen som gör att gröna toner står i centrum. Influenserna från flora och fauna märktes i alla delar av mässan, från färg och mönster till hållbara material och tillverkningsprocesser.
Parasoll: Meteo av Kostantin Grcic för Kettal
Går du i projekttankar? Här finns experterna du kan lita på! Läs omdömen, titta på projekt och ta kontakt med ett par enkla klick.
Går du i projekttankar? Här finns experterna du kan lita på! Läs omdömen, titta på projekt och ta kontakt med ett par enkla klick.
Stol: S Chair Brocade av Tom Dixon för Cappellini
3. Blommande decor
Naturen var också inspirationen bakom årets mönster, med mycket blommor på neutrala eller mångfärgade bakgrunder – en förstärkning av en trend vi kunnat följa i flera år.
3. Blommande decor
Naturen var också inspirationen bakom årets mönster, med mycket blommor på neutrala eller mångfärgade bakgrunder – en förstärkning av en trend vi kunnat följa i flera år.
Soffa: Josh av Edward Van Vliet för Moroso, foto av Alessandro Paderni
Edward Van Vliet, designern bakom Josh soffan från Moroso, förklarar varför han valde en blomstrande textil för att visa upp sin produkt på Salone: “När jag ritar en möbel, särskilt om den är stoppad, tänker jag från början på tyget som jag vill använda. Styrkan med ett blommönster är att det innehåller så många olika färger. Det är därför det är så enkelt att matcha och kombinera blommiga mönster med andra färger, och att skapa miljontals olika kombinationer.”
Edward Van Vliet, designern bakom Josh soffan från Moroso, förklarar varför han valde en blomstrande textil för att visa upp sin produkt på Salone: “När jag ritar en möbel, särskilt om den är stoppad, tänker jag från början på tyget som jag vill använda. Styrkan med ett blommönster är att det innehåller så många olika färger. Det är därför det är så enkelt att matcha och kombinera blommiga mönster med andra färger, och att skapa miljontals olika kombinationer.”
Skärm: Paravan Mood av Lievore Altherr för Arper
4. Multifunktionalitet
Möbler med mer än en funktion är en annan aspekt ocf Bauhaus som syntes på årets mässa. Vi såg rumsavdelare och flyttbara väggar som inte bara delade av ett utrymme men även hade ljudabsorberande funktioner, samt möbler med inbyggda ljuskällor.
4. Multifunktionalitet
Möbler med mer än en funktion är en annan aspekt ocf Bauhaus som syntes på årets mässa. Vi såg rumsavdelare och flyttbara väggar som inte bara delade av ett utrymme men även hade ljudabsorberande funktioner, samt möbler med inbyggda ljuskällor.
Avdelare: Swing av Ron Gilad för Magis
The Playful Living av Marta Meda
5. Medvetenheten väcks
Som vi också såg på Stockholm Furniture & Light Fair tidigare i år, är hållbarhet inte längre en marknadsföringsgimmick: miljötänket håller på att ta över hela produktprocessen, en helhetsvision för att begränsa skadlig påverkan via design – och början på övergången till en ny livsstil. Här är tre exempel som visar just detta:
Projektet The Playful Living visades på FuoriSalone, en samling event som knyter ihop mässan med resten av Milano. Det skapades i samarbete med CILAB (forskningsdelen av universitetet Politecnico de Milan), och är en modell av en lägenhet på 150 kvadratmeter med en ny syn på livsstil. Inuti finns multifunktionella möbler, hållbara material som textilier gjorda av återvunnen plast och trä med FSC-certifiering.
Marta Meda, som samordnade projektet, säger: “Det är ett hem för en familj som behöver ett flexibelt boende, där man både kan arbeta och leva med små barn. Vi har använt naturliga material och installerat luftrenare för att höja känslan av välmående.”
5. Medvetenheten väcks
Som vi också såg på Stockholm Furniture & Light Fair tidigare i år, är hållbarhet inte längre en marknadsföringsgimmick: miljötänket håller på att ta över hela produktprocessen, en helhetsvision för att begränsa skadlig påverkan via design – och början på övergången till en ny livsstil. Här är tre exempel som visar just detta:
Projektet The Playful Living visades på FuoriSalone, en samling event som knyter ihop mässan med resten av Milano. Det skapades i samarbete med CILAB (forskningsdelen av universitetet Politecnico de Milan), och är en modell av en lägenhet på 150 kvadratmeter med en ny syn på livsstil. Inuti finns multifunktionella möbler, hållbara material som textilier gjorda av återvunnen plast och trä med FSC-certifiering.
Marta Meda, som samordnade projektet, säger: “Det är ett hem för en familj som behöver ett flexibelt boende, där man både kan arbeta och leva med små barn. Vi har använt naturliga material och installerat luftrenare för att höja känslan av välmående.”
Scandia Nett stol av Fjordfiesta, del av projektet Join av Norwegian Presence, foto av Trine Hisdal
Ännu ett exempel på hur hållbarheten är på frammarsch var utställningen Join av Norwegian Presence, som visade 21 miljövänliga projekt av norska designer och formgivare. Kuratorerna Jannike Kråvik och Alessandro D’Orazio, sa: “Varför ska vi designa nya ting? Objekten vi har valt måste ge nånting tillbaka i hållbarhet, sättet de bryts ner eller hur de producerats.”
Ännu ett exempel på hur hållbarheten är på frammarsch var utställningen Join av Norwegian Presence, som visade 21 miljövänliga projekt av norska designer och formgivare. Kuratorerna Jannike Kråvik och Alessandro D’Orazio, sa: “Varför ska vi designa nya ting? Objekten vi har valt måste ge nånting tillbaka i hållbarhet, sättet de bryts ner eller hur de producerats.”
Förvaring i bioplast: Componibile av Anna Castelli Ferrieri för Kartell
6. Bioplasten kommer
Ett av de hållbara materialen som tog plats på årets mässa var bioplast, eller plast tillverkad av återvunna resurser.
Kartell använde en bioplast från Bio-On i den andra versionen av Componibile som gjorts av 100% naturvänliga material.
Märket Fabio Novembre, visade sån återvunna – och återvinningsbara – Ice-Dream sittserie, som är 3D-printad från bioplast.
6. Bioplasten kommer
Ett av de hållbara materialen som tog plats på årets mässa var bioplast, eller plast tillverkad av återvunna resurser.
Kartell använde en bioplast från Bio-On i den andra versionen av Componibile som gjorts av 100% naturvänliga material.
Märket Fabio Novembre, visade sån återvunna – och återvinningsbara – Ice-Dream sittserie, som är 3D-printad från bioplast.
Bord: Smalto av Edward Barber och Jay Osgerby för Knoll
7. Nya ämnen
Bioplast var inte det enda nya materialet på mässan. Knoll visade en ny sorts emaljerad stål i bordet Smalto och Lagos finish XGlass har trä, marmor eller tyg-liknande mönster printat på glas.
Vi såg också att material flyttar runt i hemmet, med cement på bord och kakel i bokhyllor.
7. Nya ämnen
Bioplast var inte det enda nya materialet på mässan. Knoll visade en ny sorts emaljerad stål i bordet Smalto och Lagos finish XGlass har trä, marmor eller tyg-liknande mönster printat på glas.
Vi såg också att material flyttar runt i hemmet, med cement på bord och kakel i bokhyllor.
Skåp med dörrar i XGlass: Home Couture av Lago
Lampa med ljudabsorberande paneler: Trypta av Stephen Burks för Luceplan
8. Mänsklig belysning
Vartannat år sammanträffar Salone del Mobile med den parallella Euroluce belysningsmässan. Som många av möblerna på Salone, visades belysning inte bara som ett tekniskt instrument men också som en källa till komfort. Vi såg lampor med ljuabsorberande funktioner; smart belysning där ljusets ‘temperatur’ gick från varmt till kallt i en app; och Human Centric Lightning system som lyssnar på individuella behov och cirkadiska rytmer.
Det fanns som vanligt en väldig massa att se på Salone, och varje besökare har sin egen upplevelse och tar med sig olika saker från Milano. Men kanske kan mässan summeras genom dessa ord från Johannes Torpe, en dansk designer: “Trender inom designindustrin, liksom i modevärlden, ändras från säsong till säsong, men när det gäller möbler tycker jag att vi ska hålla det enkelt. Min åsikt är att form ska besvara begäran efter kvalitet och hållbarhet.”
Vill du ha mer inspiration? Sök bland miljontals bilder i Houzz fotogalleri, och spara ned dem i dina idéböcker.
8. Mänsklig belysning
Vartannat år sammanträffar Salone del Mobile med den parallella Euroluce belysningsmässan. Som många av möblerna på Salone, visades belysning inte bara som ett tekniskt instrument men också som en källa till komfort. Vi såg lampor med ljuabsorberande funktioner; smart belysning där ljusets ‘temperatur’ gick från varmt till kallt i en app; och Human Centric Lightning system som lyssnar på individuella behov och cirkadiska rytmer.
Det fanns som vanligt en väldig massa att se på Salone, och varje besökare har sin egen upplevelse och tar med sig olika saker från Milano. Men kanske kan mässan summeras genom dessa ord från Johannes Torpe, en dansk designer: “Trender inom designindustrin, liksom i modevärlden, ändras från säsong till säsong, men när det gäller möbler tycker jag att vi ska hålla det enkelt. Min åsikt är att form ska besvara begäran efter kvalitet och hållbarhet.”
Vill du ha mer inspiration? Sök bland miljontals bilder i Houzz fotogalleri, och spara ned dem i dina idéböcker.
1. Nej till minimalism, ja till färg och geometri
Dämpade stämningar, monotona paletter och ton-i-ton inredningar tar nu ett steg till sidan. Istället framträder rena linjer och den extrema funktionaliteten hos Bauhaus, gärna i samklang med primärfärger i starka motsatser som skapar djärva rum.