5 saker som hindrar din firma från att växa
Undvik de här vanliga misstagen och se till att ditt företag fortsätter att expandera.
Är du småföretagare och vill att din firma ska växa sig större? Vi hjälper dig att undvika de misstag som företag ofta gör när de expanderar.
Misstag 2: Att göra allt själv
Småföretagare finner sig ofta i en situation där de gör en mängd saker vid sidan om att driva ett företag. Du tror förmodligen inte att du har resurser till att överlåta uppgifter på andra, men att snåla på det kan leda till större utgifter i längden.
Lösning: Om du upptäcker att du till exempel lägger ner mängder av tid på att göra din deklaration kan det vara dags att anställa ett proffs för det, och istället lägga din värdefulla tid på saker som hjälper ditt företag att växa.
Ran Ankory på Scenario Architecture råder dock: “Det gäller att hitta rätt balans genom att ifrågasätta varje uppgift som du funderar på att lägga ut på någon annan.”
“Varför vill jag att någon annan ska göra den här delen av företaget? Är det för att det inte är vad vi specialiserar oss på och det blir mer kostnadseffektivt på det viset, eller försöker jag undvika en del av jobbet som inte är det jag gillar bäst men som behövs för att få nya kunder?”
Småföretagare finner sig ofta i en situation där de gör en mängd saker vid sidan om att driva ett företag. Du tror förmodligen inte att du har resurser till att överlåta uppgifter på andra, men att snåla på det kan leda till större utgifter i längden.
Lösning: Om du upptäcker att du till exempel lägger ner mängder av tid på att göra din deklaration kan det vara dags att anställa ett proffs för det, och istället lägga din värdefulla tid på saker som hjälper ditt företag att växa.
Ran Ankory på Scenario Architecture råder dock: “Det gäller att hitta rätt balans genom att ifrågasätta varje uppgift som du funderar på att lägga ut på någon annan.”
“Varför vill jag att någon annan ska göra den här delen av företaget? Är det för att det inte är vad vi specialiserar oss på och det blir mer kostnadseffektivt på det viset, eller försöker jag undvika en del av jobbet som inte är det jag gillar bäst men som behövs för att få nya kunder?”
Misstag 3: Ha för låga priser
Det är klart att kunderna vill ha ett bra pris, men det är inte alltid logiskt att ge ett lågt kostnadsförslag för att vinna nya kunder. Om du bara begär tillräckligt för att täcka material och arbetskostnad kommer det att bli svårt för ditt företag att växa.
Lösning: Jeff Kasfikis från Big Bean Construction säger: “Det finns ingen poäng med att vara billig om det påverkar tjänsten du utför och slutresultatet. Det finns kunder som vill ha den billigaste hantverkaren, men också väntar sig att få både service och tjänster av högsta kvalité. Det är inte möjligt och därför måste du göra en grundlig offert, så att det går att jämföra prissättningen.”
För att göra ett bra jobb behöver du kanske anställa extra hjälp, samt att det behövs tillräckligt med tid för att det färdiga projektet ska hålla hög standard. Om du sätter dina priser för lågt kommer du inte ha råd med någon av de sakerna, och det kan sluta med att du får missnöjda kunder och anställda och en väldigt låg vinstmarginal. Leta istället efter potentiella kunder som är ute efter kvalitetsjobb och inte bara låga priser.
Så här hittar du nya kunder
Det är klart att kunderna vill ha ett bra pris, men det är inte alltid logiskt att ge ett lågt kostnadsförslag för att vinna nya kunder. Om du bara begär tillräckligt för att täcka material och arbetskostnad kommer det att bli svårt för ditt företag att växa.
Lösning: Jeff Kasfikis från Big Bean Construction säger: “Det finns ingen poäng med att vara billig om det påverkar tjänsten du utför och slutresultatet. Det finns kunder som vill ha den billigaste hantverkaren, men också väntar sig att få både service och tjänster av högsta kvalité. Det är inte möjligt och därför måste du göra en grundlig offert, så att det går att jämföra prissättningen.”
För att göra ett bra jobb behöver du kanske anställa extra hjälp, samt att det behövs tillräckligt med tid för att det färdiga projektet ska hålla hög standard. Om du sätter dina priser för lågt kommer du inte ha råd med någon av de sakerna, och det kan sluta med att du får missnöjda kunder och anställda och en väldigt låg vinstmarginal. Leta istället efter potentiella kunder som är ute efter kvalitetsjobb och inte bara låga priser.
Så här hittar du nya kunder
Misstag 4: Att inte anställa folk
När du försöker få ditt företag att växer kommer du att komma till en punkt när du måste bestämma dig för om du vill anställa personal.
Ran Ankory säger: “På små företag försöker ägaren, åtminstone i början, ofta vara tre olika personer på en gång: entreprenören med vision och drivkraft, managern som organiserar allt och ser till det flyter som det ska, och teknikern eller hantverkaren som gör företagets faktiska arbete.”
Lösning: “När är det dags att få hjälp med en av de här rollerna? Om du anställer en person har du två personer som ska få lön och då behöver du få in dubbelt så mycket pengar. Men om du inte anställer personal kan du inte åta dig de där extra jobben som hjälper företaget att växa.”
“Kompromissa genom att anställa en lärling som kan utvecklas i takt med företaget, eller använd dig av underleverantörer tills du har ekonomin för att betala en extra lön. Om du oroar dig för den administrativa aspekten av att anställa någon så kan du delegera den uppgiften till en revisor eller bokhållare.”
När du försöker få ditt företag att växer kommer du att komma till en punkt när du måste bestämma dig för om du vill anställa personal.
Ran Ankory säger: “På små företag försöker ägaren, åtminstone i början, ofta vara tre olika personer på en gång: entreprenören med vision och drivkraft, managern som organiserar allt och ser till det flyter som det ska, och teknikern eller hantverkaren som gör företagets faktiska arbete.”
Lösning: “När är det dags att få hjälp med en av de här rollerna? Om du anställer en person har du två personer som ska få lön och då behöver du få in dubbelt så mycket pengar. Men om du inte anställer personal kan du inte åta dig de där extra jobben som hjälper företaget att växa.”
“Kompromissa genom att anställa en lärling som kan utvecklas i takt med företaget, eller använd dig av underleverantörer tills du har ekonomin för att betala en extra lön. Om du oroar dig för den administrativa aspekten av att anställa någon så kan du delegera den uppgiften till en revisor eller bokhållare.”
Misstag 5: Att inte göra tillräckligt tydliga kostnadsförslag
Om du vill att ditt företag ska sticka ut, se till att du erbjuder ett väl genomtänkt och bearbetat kostnadsförslag.
Lösning: Även om du har många uppdrag och inte behöver mer jobb kommer det att löna sig i längden att ge potentiella kunder ett kostnadsförslag. De kommer att uppskatta att du tagit dig tiden, så du ligger bra till för framtida projekt.
Om någon kontaktar dig via din hemsida, sociala medier eller Houzzprofil är det också viktigt att svara. Även om det rör sig om ett litet jobb eller frågan inte är relevant för just ditt företag så kommer kunden att ha positiva minnen av din firma om du svarar snabbt.
BERÄTTA!
Vilka misstag tycker du att man ska undvika som småföretagare? Dela med dig i kommentarerna!
Om du vill att ditt företag ska sticka ut, se till att du erbjuder ett väl genomtänkt och bearbetat kostnadsförslag.
Lösning: Även om du har många uppdrag och inte behöver mer jobb kommer det att löna sig i längden att ge potentiella kunder ett kostnadsförslag. De kommer att uppskatta att du tagit dig tiden, så du ligger bra till för framtida projekt.
Om någon kontaktar dig via din hemsida, sociala medier eller Houzzprofil är det också viktigt att svara. Även om det rör sig om ett litet jobb eller frågan inte är relevant för just ditt företag så kommer kunden att ha positiva minnen av din firma om du svarar snabbt.
BERÄTTA!
Vilka misstag tycker du att man ska undvika som småföretagare? Dela med dig i kommentarerna!
Det absolut bästa sättet att få nya uppdrag är när en kund rekommenderar dig till en vän. Då har du inte behövt lägga ut pengar på marknadsföring, och när du jobbar med en kund som fått dig rekommenderad till sig så finns det en känsla av tillit redan från början.
Men var försiktig med att förlita dig alltför mycket på rekommendationer för att få ditt företag att växa! Det är inte alla kunder som har tid eller lust att rekommendera dig till andra, och om de inte gör det kan du plötsligt inse att du inte har några bra uppslag för att hitta nya kunder.
Lösning: Ta dig tid att utforska andra sätt att hitta nya kunder på, som att förbättra din hemsida, marknadsföra dig på sociala medier och gå med i online-nätverk som Houzz. Även om ditt företag får mängder av uppdrag via hänvisningar från kunder, så kommer de andra kanalerna att löna sig i längden.
Välj de rätta sociala medierna – vilka passar ditt företag?