Houzz Tour: Designern som hittade hem till havet vid Öresund
Maria Berntsens hem i Hellerup är magiskt: översållat av vacker design, antikviteter och konst – och samtidigt anspråkslöst.
Att designern Maria Berntsen idag lever så gott som vid havskanten vid småbåtshamnen i Hellerup är långt ifrån en tillfällighet. Det är ett av Danmarks mest attraktiva bostadsområden, men det var inte områdets prestige som fick produktdesignern och hennes man att slå sig ner här när de såg hemmet för 12 år sedan.
Maria växte själv upp i området, och som dotter till den tidigare seglaren Ole Berntsen, som vann både guld och silver i OS på 60-talet, har hon kallat Hellerup sitt hem ända sedan hon var liten.
“Så när vi kom in i lägenheten och såg havsutsikten och vyn över skylten där det står Hellerup Sejlklub, var det som om det stod mitt namn på dörren,” säger hon och pekar på segelklubbens skylt sedd från köksfönstret. “Här var jag bara tvungen att bo, och vi njuter verkligen av fritidslivet som vi omges av här. Omgivningarna känns nästan lantliga; på ena sidan har vi havet och hamnen, på den andra örtträdgården, rosenträdgården och tennisbanan,” säger hon.
“Hängande kruka”, designad av Maria Berntsen för Holmegaard för serien “Design med Light“
“Så när vi kom in i lägenheten och såg havsutsikten och vyn över skylten där det står Hellerup Sejlklub, var det som om det stod mitt namn på dörren,” säger hon och pekar på segelklubbens skylt sedd från köksfönstret. “Här var jag bara tvungen att bo, och vi njuter verkligen av fritidslivet som vi omges av här. Omgivningarna känns nästan lantliga; på ena sidan har vi havet och hamnen, på den andra örtträdgården, rosenträdgården och tennisbanan,” säger hon.
“Hängande kruka”, designad av Maria Berntsen för Holmegaard för serien “Design med Light“
HUSESYN
Här bor: Designer Maria Berntsen med sin man Jens Gudmundsson som är kock och krögare, och deras två döttrar, Clara, 14, och Rosa, 10 år.
Yrke: Maria Berntsen är utbildad civilekonom, studerade senare vid Konstakademin och började vid 30 års ålder sin karriär som designer. Hon hade tidigare sin egen studio men designar idag för ett antal danska företag, däribland Holmegaard, Rosendahl, Stelton och Georg Jensen.
Storlek: 200 kvadratmeter som utgörs av första våningen i huset (som består av tre lägenheter), plus trädgård.
Plats: Hellerup, norr om Köpenhamn.
Här bor: Designer Maria Berntsen med sin man Jens Gudmundsson som är kock och krögare, och deras två döttrar, Clara, 14, och Rosa, 10 år.
Yrke: Maria Berntsen är utbildad civilekonom, studerade senare vid Konstakademin och började vid 30 års ålder sin karriär som designer. Hon hade tidigare sin egen studio men designar idag för ett antal danska företag, däribland Holmegaard, Rosendahl, Stelton och Georg Jensen.
Storlek: 200 kvadratmeter som utgörs av första våningen i huset (som består av tre lägenheter), plus trädgård.
Plats: Hellerup, norr om Köpenhamn.
När man rör sig mellan de ljusa rummen, med dess generösa takhöjder, råder det inget tvivel om att det är stilsäkra människor som bor här. Och det syns tydligt att Maria Berntsen är designer och därmed van att förhålla sig professionellt till inredning.
Man kan fortfarande känna av atmosfären i rummen, som tidigare inrymde Busses Privatskole – överraskande enkelt och opretentiöst. Med Marias egna ord är stilen “anspråkslös”. “För jag gillar egentligen inte riktigt det överstylade. Jag gillar ordning och reda och att inte ha alltför mycket saker och prydnadssaker, jag gillar att hålla det lugnt – men älskar trots det loppmarknader och att köpa på mig alla möjliga ting,“ säger hon.
Stolar, 7-serien på hjul av Arne Jacobsen för Fritz Hansen. Lampan över matbordet kallas Zettel’s och är designad av Ingo Maurer.
Man kan fortfarande känna av atmosfären i rummen, som tidigare inrymde Busses Privatskole – överraskande enkelt och opretentiöst. Med Marias egna ord är stilen “anspråkslös”. “För jag gillar egentligen inte riktigt det överstylade. Jag gillar ordning och reda och att inte ha alltför mycket saker och prydnadssaker, jag gillar att hålla det lugnt – men älskar trots det loppmarknader och att köpa på mig alla möjliga ting,“ säger hon.
Stolar, 7-serien på hjul av Arne Jacobsen för Fritz Hansen. Lampan över matbordet kallas Zettel’s och är designad av Ingo Maurer.
Maria Berntsen har formgivit ett stort antal produkter – allt från termoskannor och porslin till lyktor och ljusstakar, fåtöljer och tidningshållare – som är välkända och populära i tusentals hem, både i Danmark och utomlands. Och trots att hon sällan har sitt eget hem i åtanke när hon designar, är hon noggrann med hur design och inredning kan förändra och förnya hemmet.
“Överlag tycker jag att det är intressant att flytta runt saker och säga: ‘Flytta fokus från soffgruppen till matsalsutrymmet, eller vice versa’,” säger hon.
“Överlag tycker jag att det är intressant att flytta runt saker och säga: ‘Flytta fokus från soffgruppen till matsalsutrymmet, eller vice versa’,” säger hon.
För ett och ett halvt år sedan köpte familjen “jättesoffan”, som man, med Marias ord, inte precis flyttar runt hur som helst. “Men den tillför skön energi och fokus till rummet. Istället kan man byta ut eller lägga till andra saker, som en ny trevlig lampa från en loppmarknad eller en tavla. Jag har faktiskt massor av foton och målningar som står i källaren, som jag tar upp och byter med ibland,” skrattar hon.
Den stora soffan är italiensk och köpt i Bo-Tikken i Hellerup, medan det röda soffbordet är en gammal kinesisk resväska köpt på Green Square Antiques i Köpenhamn.
Den stora soffan är italiensk och köpt i Bo-Tikken i Hellerup, medan det röda soffbordet är en gammal kinesisk resväska köpt på Green Square Antiques i Köpenhamn.
Överlag fokuserar designern främst på att skapa den rätta balansen mellan olika tidsepoker i hemmet, så att interiören inte är uteslutande ny och modern – men inte heller bara gammal.
Dessutom betyder sakernas historia och tillhörighet något för Maria. Det grå matbordet är ett bra exempel. “Matbordet köpte jag hos en smed som jag har arbetat tillsammans med. Han använde det som arbetsbord och när jag såg det sa jag, ‘Det var ett vackert bord det, det hade jag också gärna använt’. ‘Ja, då kan du köpa det,’ sa han. Så det gjorde jag,” säger hon.
Den svarta 7:an stolarna som omger bordet har hjul, vilket familjen uppskattar. “Det är så skönt att enkelt kunna flytta på sig och snurra runt lite när man sitter,” säger Maria.
Dessutom betyder sakernas historia och tillhörighet något för Maria. Det grå matbordet är ett bra exempel. “Matbordet köpte jag hos en smed som jag har arbetat tillsammans med. Han använde det som arbetsbord och när jag såg det sa jag, ‘Det var ett vackert bord det, det hade jag också gärna använt’. ‘Ja, då kan du köpa det,’ sa han. Så det gjorde jag,” säger hon.
Den svarta 7:an stolarna som omger bordet har hjul, vilket familjen uppskattar. “Det är så skönt att enkelt kunna flytta på sig och snurra runt lite när man sitter,” säger Maria.
Även vitrinskåpet har sin alldeles egna speciella historia och betydelse för familjen, berättar Maria: “Vi köpte det i Frankrike, där vi ofta är på semester. Det har stått i ett gammalt hotell och vi hittade det i en butik som skulle byta ut inredningen, så vi köpte det och fick det levererat förra sommaren av en söt kille som körde hela vägen hit själv med skåpet. Det krävdes fyra män för att bära upp det.”
Ett av det stora vardagsrummets mest spektakulära blickfång är det gigantiska huvudet. Marias före detta pojkvän, Anders, som hon dessutom delat studio med i åtta år, täljde det i trä när han och Maria var i 20-årsåldern.
Spegel, Adnet circulate mirror från Gubi. Stol, PK22 av Poul Kjærholm för Fritz Hansen.
Spegel, Adnet circulate mirror från Gubi. Stol, PK22 av Poul Kjærholm för Fritz Hansen.
“Jag älskar min Wegner-stol som jag köpte som ung”, säger Maria om den röda fåtöljen i det angränsande rummet. Och man märker omedelbart att det är en designer som talar: “Det är så imponerande att våga designa en stol som har så många uttryck utöver det funktionella – hornen är ju egentligen inte nödvändiga… Det är min favoritstol, den är så vågad; verkligen en beundransvärd fåtölj.”
Fåtölj, Ox stol (EJ 100) av Hans J. Wegner för Erik Jørgensen. Taklampan kommer från Flos.
Fåtölj, Ox stol (EJ 100) av Hans J. Wegner för Erik Jørgensen. Taklampan kommer från Flos.
Att vara omgiven av design betyder mycket för Maria Berntsen, och hon tycker att möbelklassikerna berättar en historia. “Och det är vad vi danskar är så stolta över. Jag är verkligen stolt över att vi har så många stora designers i vår kultur,” säger hon.
Den färgstarka målningen av Marias två döttrar är målad av Kent Stilling.
Den färgstarka målningen av Marias två döttrar är målad av Kent Stilling.
“Underförstått så är vi en nation av designanvändare. Vi tänker inte på det när vi går på Imerco eller Kop&Kande för att köpa en potatisskalare, men i åtta fall av tio kommer du att hitta en som är noggrant utformad, antingen från Raadvad eller RigTig eller Georg Jensen. Och det är unikt. I många andra länder finns det gott om no names, men här hemma är det riktigt bra design som fyller våra kök och liv,“ säger Maria.
Själv njuter Maria av att omge sig av produkter från många olika formgivare, både gamla och unga, stora och små, kända och okända. “Inte minst är jag intresserad av mina kollegors nya designs, det är väldigt inspirerande för mig som formgivare.”
Här ser vi Marias egen design ‘Lumi’, en ny serie ljusstakar i olika höjder med glasmanschetter i olika färger som kan bytas ut för att skapa personliga och nya varianter av ljusstaken. De produceras av Holmegaard och har nyss lanserats (september 2016).
Här ser vi Marias egen design ‘Lumi’, en ny serie ljusstakar i olika höjder med glasmanschetter i olika färger som kan bytas ut för att skapa personliga och nya varianter av ljusstaken. De produceras av Holmegaard och har nyss lanserats (september 2016).
MARIAS TVÅ BÄSTA INREDNINGSRÅD:
Köp lite i taget. Om du hittar något utomlands som du verkligen gillar – ansträng dig för att frakta hem det, istället för att gå in i en lokal butik och köpa allt på en gång. Att skapa inredningen i sitt rum och sitt hem är en livslång historia.
Köp lite i taget. Om du hittar något utomlands som du verkligen gillar – ansträng dig för att frakta hem det, istället för att gå in i en lokal butik och köpa allt på en gång. Att skapa inredningen i sitt rum och sitt hem är en livslång historia.
- Köp kvalitet. Om vi tröttnar på matbordet, finns det andra som kan dra nytta av det. Jag tror att vi i vår tid äger för många “lätta” saker som varken har tyngd i design eller kvalitet. Mycket har inte ens tillräckligt med karaktär för att man ska vilja spara det.
De gjutna händerna köptes på en fransk loppmarknad.
Även i döttrarnas rum är stilen tydlig och välgenomtänkt, en kombination av gamla och nya möbler. Opretentiösa detaljer bryter av de ljusa, rena linjerna, och här finns också utrymme för lek.
Trots sin okuvliga känsla för design och inredning har även Maria gjort några felköp.
“Innan vi fick vårt nuvarande matbord var jag fast besluten att ha ett bord i marmor. Jag älskar marmorbänkskivor – det är ju ren bildkonst. På en loppmarknad hittade jag en vacker grön och vit bänkskiva för 500 danska kronor som jag fick hem med hjälp av tre flyttmän, som vi satte bockar från Hay på undertill. Men det visade sig att att det var för litet för utrymmet. Jag upplevde det aldrig som så litet. Så nu står det i källaren och får väl användas som trädgårdsbord någon gång,” säger hon och skrattar.
Bordslampa, ‘One’ av Maria Berntsen för Holmegaard.
“Innan vi fick vårt nuvarande matbord var jag fast besluten att ha ett bord i marmor. Jag älskar marmorbänkskivor – det är ju ren bildkonst. På en loppmarknad hittade jag en vacker grön och vit bänkskiva för 500 danska kronor som jag fick hem med hjälp av tre flyttmän, som vi satte bockar från Hay på undertill. Men det visade sig att att det var för litet för utrymmet. Jag upplevde det aldrig som så litet. Så nu står det i källaren och får väl användas som trädgårdsbord någon gång,” säger hon och skrattar.
Bordslampa, ‘One’ av Maria Berntsen för Holmegaard.
Hemmets föräldrasovrum är inrett med ett porträtt av parets döttrar, här i en version som målats av Bjørli Lundin.
När vi frågar Maria Berntsen om hennes stil förändrats under åren, funderar hon på frågan ett ögonblick innan hon svarar: “Nej, inte speciellt.”
“Men jag har stor lust att samla på mig ännu mer design, samtidigt som jag inte vill belamra mitt hem med saker, vilket i praktiken är problematiskt. Jag skulle gärna ha flera tidstypiska möbler, samtidigt som jag inte står ut med att leva i ett inferno av alltför många saker,” skrattar hon.
“Men jag har stor lust att samla på mig ännu mer design, samtidigt som jag inte vill belamra mitt hem med saker, vilket i praktiken är problematiskt. Jag skulle gärna ha flera tidstypiska möbler, samtidigt som jag inte står ut med att leva i ett inferno av alltför många saker,” skrattar hon.
Det första och sista man möts av när man besöker Maria Berntsen är husets mycket dekorativa trappa. Dekoren är en kvarleva från tiden då byggnaden var en skola och en av formgivningslärarna fick idén att måla avsatserna på de tre våningarna med utgångspunkt från tre av de fyra elementen. “Jord” är temat för bottenvåningen, den översta våningen representerar “luft” och “vatten” är fokuset vid ingången till designern och hennes familj mittemellan de andra två våningarna.
LÄS MER: Arkitekten ritade sitt japanska drömhus i Mölnlycke
Charmigt skev 300 år gammal lägenhet i Köpenhamn
Från fallfärdig verkstad till läckert hem i London
LÄS MER: Arkitekten ritade sitt japanska drömhus i Mölnlycke
Charmigt skev 300 år gammal lägenhet i Köpenhamn
Från fallfärdig verkstad till läckert hem i London