Vem bestämmer vilka färger som kommer bli populära i våra hem?
Vilka är experterna som avgör ifall våra väggar ska vara rosa eller gröna? Houzz dyker ner i en värld av framtidsspanare och stilanalytiker.
Varje år överöses vi av förutsägelser om vilken färgpalett som gäller den närmaste framtiden. I år framträder Cherished Gold (Varmt Guld), Rose Quartz (Rosenkvarts), Serenity Blue (Lugn Blå) och skalor av off-white, liksom flera nyanser av blått, grönt och grått. Men vem bestämmer egentligen vilka färgtoner som kommer, och hur vet de vad som är rätt? Ska vi lita på deras prognoser, eller helt enkelt välja det som känns rätt för oss själva istället? Lär dig mer om tänket och forskningen bakom årets färger – och sen kan du bestämma vilka färgtoner som passar ditt hem.
“Pantone Color Institute är en division inom Pantone,” säger Vasily Dozhdalev, produktchef på Pantone Ryssland. ”Vi är en sammansvetsad grupp experter med ett stort antal medarbetare baserade i hela världen. Medarbetarna samlar information om världens färgtrender, och de fokuserar inte bara på catwalks – de följer alla aspekter av livet som på något sätt är relaterade till eller påverkar färger.
”Informationen flödar in till institutets nav, experterna som till slut bestämmer nästa års färgnycklar. Värt att notera är att den hypade årets färg inte är något i sig själv, utan en del av det intensiva, ständiga arbetet att förutsäga färgtrender.”
Pantones experter utsåg två färger för 2016 – Rosenkvarts och blekt blå Serenity – med betoning på upplösningen av skarpa könsgränser, en fusionering av stereotypa manliga och kvinnliga färger. ”I många delar av världen upplever vi könsfrågan inom modeindustrin, som i sin tur påverkar färgtrender inom alla andra designområden,” säger Leatrice Eiseman, vd på Pantone Color Institute. ”Det här förhållningssättet till färg sammanfaller med samhällets utveckling mot jämställdhet mellan könen och ett flytande tillstånd, konsumentens ökade vilja att använda färg som ett uttrycksmedel, en generation som inte vill bli placerade i fack eller bedömda, och ett enormt utbyte av digital information som öppnar våra ögon för olika sätt att använda färg.”
”Informationen flödar in till institutets nav, experterna som till slut bestämmer nästa års färgnycklar. Värt att notera är att den hypade årets färg inte är något i sig själv, utan en del av det intensiva, ständiga arbetet att förutsäga färgtrender.”
Pantones experter utsåg två färger för 2016 – Rosenkvarts och blekt blå Serenity – med betoning på upplösningen av skarpa könsgränser, en fusionering av stereotypa manliga och kvinnliga färger. ”I många delar av världen upplever vi könsfrågan inom modeindustrin, som i sin tur påverkar färgtrender inom alla andra designområden,” säger Leatrice Eiseman, vd på Pantone Color Institute. ”Det här förhållningssättet till färg sammanfaller med samhällets utveckling mot jämställdhet mellan könen och ett flytande tillstånd, konsumentens ökade vilja att använda färg som ett uttrycksmedel, en generation som inte vill bli placerade i fack eller bedömda, och ett enormt utbyte av digital information som öppnar våra ögon för olika sätt att använda färg.”
“Dulux och Akzo Nobel Global Aesthetic Center släpper en forskningsrapport varje år kallad Colour Futures, som förutsäger färgtrenderna de kommande 12 månaderna. Den här forskningen för samman en grupp internationella experter och trendspanare inom hela designvärlden. Gruppen diskuterar viktiga globala skeenden, baserade på sociala värden och designtrender. Processen leder till att Akso Nobel kan nominera flera trender – med en övergripande idé som fångar ögonblicket – för att sedan försöka förstå hur det påverkar konsumenten.”
Den senaste Colour Futures - rapporten utnämnde Cherished Gold till årets färg 2016, som syns på bilden. Det är en mjuk, varm nyans med associationer åt guld och naturliga jordtoner, och den visar både på det förgångna och framtiden, säger experterna. Den är en mjuk övergång från koppar/orange, som var årets färg 2015, säger en Akso Nobelrepresentant.
Den senaste Colour Futures - rapporten utnämnde Cherished Gold till årets färg 2016, som syns på bilden. Det är en mjuk, varm nyans med associationer åt guld och naturliga jordtoner, och den visar både på det förgångna och framtiden, säger experterna. Den är en mjuk övergång från koppar/orange, som var årets färg 2015, säger en Akso Nobelrepresentant.
Får produkttillverkare reda på årets färg före allmänheten? ”Informationen går ut för att ge producenterna en chans att få fram sina produkter långt innan färgerna offentliggörs,” säger Pantones produktchef Vasily Dozhdalev.
”Pantone tog årets färger från sin ”Fashion, Home & Interiors palett”, säger han. ”Varje färg har strikt definierade kolorimetriska parametrar, så de kan reproduceras på så gott som alla material och media. På Pantones hemsida/Pantone Plus palette, finns information om nyanser som ligger nära årets, liksom på RGB och CMYK, som är proffsens färgschema.”
”Pantone tog årets färger från sin ”Fashion, Home & Interiors palett”, säger han. ”Varje färg har strikt definierade kolorimetriska parametrar, så de kan reproduceras på så gott som alla material och media. På Pantones hemsida/Pantone Plus palette, finns information om nyanser som ligger nära årets, liksom på RGB och CMYK, som är proffsens färgschema.”
Elizabeth Leriches ‘Human Made’ har tittat på trenderna inom handgjorda objekt för livsstilsmässan Maison&Objet 2015.
Stilagenturernas roll
”Allt det som utgör vår livsstil produceras av en mängd olika företag. De behöver vägvisare som pekar ut riktningen, så att de förblir trendiga och efterfrågade, och det är här stilagenturerna kommer in i bilden för att utveckla företagskoncept,” säger Anna Evstigneeva, stilanalytiker i Ryssland. ”De har funnits i över 50 år nu, och fransmännen var först med att lansera den branschen,” säger hon.
“Pionjär bland stilagenturer var Maïmé Arnodin. Hon skrev kolumner i modemagasinet Jardin des Modes, där hon visade på färger och tyger och annat som hon trodde skulle bli moderna följande säsong,” säger Anna Evstigneeva. ”Hon började ge läsartips, och det utvecklades till trendböcker (cahier de tendance), som så småningom blev stilagenturernas bibel. Maïmé Arnodins första bok kom ut 1963 och handlade bara om färg.”
Sedan 1970-talet har stilagenturer presenterat konsumentrelaterad design i trend – och inspirationsböcker. De erbjuder färgscheman och de mest fashionabla dekormotiven, tygprover och skisser, och yrkesriktade texter med nyckelord för olika trender.
Stilagenturernas roll
”Allt det som utgör vår livsstil produceras av en mängd olika företag. De behöver vägvisare som pekar ut riktningen, så att de förblir trendiga och efterfrågade, och det är här stilagenturerna kommer in i bilden för att utveckla företagskoncept,” säger Anna Evstigneeva, stilanalytiker i Ryssland. ”De har funnits i över 50 år nu, och fransmännen var först med att lansera den branschen,” säger hon.
“Pionjär bland stilagenturer var Maïmé Arnodin. Hon skrev kolumner i modemagasinet Jardin des Modes, där hon visade på färger och tyger och annat som hon trodde skulle bli moderna följande säsong,” säger Anna Evstigneeva. ”Hon började ge läsartips, och det utvecklades till trendböcker (cahier de tendance), som så småningom blev stilagenturernas bibel. Maïmé Arnodins första bok kom ut 1963 och handlade bara om färg.”
Sedan 1970-talet har stilagenturer presenterat konsumentrelaterad design i trend – och inspirationsböcker. De erbjuder färgscheman och de mest fashionabla dekormotiven, tygprover och skisser, och yrkesriktade texter med nyckelord för olika trender.
Design av Enjoy Homes Nadya Zotova med kombinationen trä och blått.
Idag producerar flera stora agenturer trendböcker som väger tungt bland proffsen. En sådan agentur är det franska företaget Nelly Rodi, vars experter ligger bakom mycket av förberedelserna inför Maison&Objet mässan, som de senaste 20 åren har presenterat det hetaste inom inredning.
Marknadsledande Peclers, Promostyl och Carlin International gör prognoser som anses vara de mest inflytelserika och rätt i tiden. En annan trendsättare är Lidewij Edelkoort, vars företag vägleder märkesstrateger, designers och marknadsförare. Edelkoorts agentur gör också trendböcker för tillverkarsidan.
”Medan modebloggar, websidor och tidskrifter presenterar trender som kommer nästa säsong, gör agenturerna prognoser för åratal framåt i tiden,” säger stilanalytikern Anna Evstigneeva. ”De delar in trenderna i korta 6-8 månader, medium upp till 3 år och långa 5 till 10 år. Man tittar också på konsumentkultur och idéer inom futurologi, som är av en mer filosofisk natur.”
”Trendböckerna är dyra,” noterar Anna Evstigneeva. ”Om man är nyfiken och känner för att veta vad som är inne om 2-3 år, kan man knappast köpa de här publikationerna på internet. Där kan man bara hitta dagens trender och nästa säsongs.”
Idag producerar flera stora agenturer trendböcker som väger tungt bland proffsen. En sådan agentur är det franska företaget Nelly Rodi, vars experter ligger bakom mycket av förberedelserna inför Maison&Objet mässan, som de senaste 20 åren har presenterat det hetaste inom inredning.
Marknadsledande Peclers, Promostyl och Carlin International gör prognoser som anses vara de mest inflytelserika och rätt i tiden. En annan trendsättare är Lidewij Edelkoort, vars företag vägleder märkesstrateger, designers och marknadsförare. Edelkoorts agentur gör också trendböcker för tillverkarsidan.
”Medan modebloggar, websidor och tidskrifter presenterar trender som kommer nästa säsong, gör agenturerna prognoser för åratal framåt i tiden,” säger stilanalytikern Anna Evstigneeva. ”De delar in trenderna i korta 6-8 månader, medium upp till 3 år och långa 5 till 10 år. Man tittar också på konsumentkultur och idéer inom futurologi, som är av en mer filosofisk natur.”
”Trendböckerna är dyra,” noterar Anna Evstigneeva. ”Om man är nyfiken och känner för att veta vad som är inne om 2-3 år, kan man knappast köpa de här publikationerna på internet. Där kan man bara hitta dagens trender och nästa säsongs.”
Kontrasterande klara färger i ett projekt av designer Lyudmila Krishtaleva.
Så hittar nya färger hem till dig
Stilagenturer anställer designers, konstnärer, konsthistoriker, lingvister och sociologer som är lyhörda för vad som ligger i luften. De hittar inspiration ur ofta triviala saker som en scarf buren av en äldre dam eller ett egensinnigt barn som har satt på sig något riktigt omaka.
Många tillverkare litar till trendböckerna som stilagenturerna publicerar. Men en del företag som Kartell, Flos och Moroso sätter egna trender genom sina designers.
Marknaden dikterar behovet av att lyssna på aktuella strömningar, utvecklar en känsla för vad folk vill ha och är mottagliga för. ”Utställningen Première Vision i Paris, som hålls två gånger om året, inriktas på säsongens trender och stilaspekter: tyger och strukturer, färgpaletter, accessoarer och kommande siluetter,” säger Anna Evstigneeva.” Utställningen täcker upp de kommande 2-3 åren. Det är den tid som krävs för företag att ställa om produktionen. Utställningens websida visar också de senaste trenderna för kommande säsong, höst och vinter 2016-2017. Nu handlar allt om kontraster och kollisioner av expressiva och vackert åldrade dammiga färger. Och glittrigt silver förespås en comeback.
Så hittar nya färger hem till dig
Stilagenturer anställer designers, konstnärer, konsthistoriker, lingvister och sociologer som är lyhörda för vad som ligger i luften. De hittar inspiration ur ofta triviala saker som en scarf buren av en äldre dam eller ett egensinnigt barn som har satt på sig något riktigt omaka.
Många tillverkare litar till trendböckerna som stilagenturerna publicerar. Men en del företag som Kartell, Flos och Moroso sätter egna trender genom sina designers.
Marknaden dikterar behovet av att lyssna på aktuella strömningar, utvecklar en känsla för vad folk vill ha och är mottagliga för. ”Utställningen Première Vision i Paris, som hålls två gånger om året, inriktas på säsongens trender och stilaspekter: tyger och strukturer, färgpaletter, accessoarer och kommande siluetter,” säger Anna Evstigneeva.” Utställningen täcker upp de kommande 2-3 åren. Det är den tid som krävs för företag att ställa om produktionen. Utställningens websida visar också de senaste trenderna för kommande säsong, höst och vinter 2016-2017. Nu handlar allt om kontraster och kollisioner av expressiva och vackert åldrade dammiga färger. Och glittrigt silver förespås en comeback.
Väggarna är målade med Farrow & Ball‘s Green Blue.
Varje år annonserar de stora färgtillverkarna sina trendfärger, men var och en av dem väljer sitt eget sätt att bestämma huvudnyanserna och gör sin egen färgpalett baserad på tillgänglig produktionskapacitet. Hur går det till?
Charlotte Cosby, kreativ chef på brittiska färg- och tapetföretaget Farrow & Ball säger; ”Vi väljer kulörer utifrån det bästa av det vi redan har gjort. Vi följer inte trender utan använder olika kombinationer av våra nyanser för att skapa både traditionella och samtida scheman. När vi skapar årets look, refererar vi till externa källor som böcker om färgtrender och trender i designvärlden. Vi tar upp det som är populärt i våra showroom och hämtar info från våra färgexperter,”säger hon.
”Våra färgkartor är helt influerade av trender inom design och mode,” säger David Mottershead, vd på brittiska färg-och tapetföretaget Little Greene. ”Vår senaste blå färg inspirerades av den ökande populariteten av blått inom exklusivt mode. Speciellt denim är en standardfärg som är extremt populär, eftersom den fungerar mot alla hudtoner. Den blå kollektionen introducerades för att reflektera våra kunders val. Folk har blivit mer bekväma med att använda djärva färger i hemmen, speciellt kraftfulla samtida nyanser.”
Varje år annonserar de stora färgtillverkarna sina trendfärger, men var och en av dem väljer sitt eget sätt att bestämma huvudnyanserna och gör sin egen färgpalett baserad på tillgänglig produktionskapacitet. Hur går det till?
Charlotte Cosby, kreativ chef på brittiska färg- och tapetföretaget Farrow & Ball säger; ”Vi väljer kulörer utifrån det bästa av det vi redan har gjort. Vi följer inte trender utan använder olika kombinationer av våra nyanser för att skapa både traditionella och samtida scheman. När vi skapar årets look, refererar vi till externa källor som böcker om färgtrender och trender i designvärlden. Vi tar upp det som är populärt i våra showroom och hämtar info från våra färgexperter,”säger hon.
”Våra färgkartor är helt influerade av trender inom design och mode,” säger David Mottershead, vd på brittiska färg-och tapetföretaget Little Greene. ”Vår senaste blå färg inspirerades av den ökande populariteten av blått inom exklusivt mode. Speciellt denim är en standardfärg som är extremt populär, eftersom den fungerar mot alla hudtoner. Den blå kollektionen introducerades för att reflektera våra kunders val. Folk har blivit mer bekväma med att använda djärva färger i hemmen, speciellt kraftfulla samtida nyanser.”
Alabastervitt från Sherwin-Williams, som ses här, är en underskattad off-white färg.
”Vi förnyar vår palett vartannat eller vart tredje år för att reflektera förändringar i färgernas popularitet,” säger Charlotte Cosby. ”Vi tar god tid på oss att finna långsiktiga interiörtrender och vi lyssnar noga på våra färgkonsulter innan beslut tas om vilka nyanser som ska utvecklas.”
”Alla färger utvecklas av ett litet kreativt team och varje kulör behöver förtjäna sin plats på färgkartan, eftersom en ny nyans måste slå ut en existerande,” säger Charlotte Cosby. ”Våra färger slutar inte att tillverkas utan hamnar i arkivet, där de finns till beställning.”
Det amerikanska färgföretaget Sherwin-Williams använde sig bland annat av enkäter för att komma fram till Alabaster (SW 7008) som årets färg 2016. ”Den ger en ocean av lugn och en `less is more´ visuell effekt,” säger Jackie Jordan, chef för marknadsföringen. ”Alabaster är varken påträngande eller överdrivet varm, utan snarare en minimerad och lockande vit nyans. Vår senaste enkät, National Home Design and Color Survey hösten 2015 visade att tre av fyra, 73 %, föredrog Alabasters naturligt smickrande, knappt anade undertoner framför helt vitt, när de valde neutrala nyanser i hemmet.”
David Mottershead på Little Greene säger: ”Eftersom inspirationen till våra färger initialt kan komma från naturen eller mode, måste vi ändra nyanserna för att de ska passa interiört. Att välja färg hemma är något helt annat än att välja klädfärger – som att kombinera kjol och blus. Målarfärg ska skapa en miljö man kan leva i varje dag.”
”Vi förnyar vår palett vartannat eller vart tredje år för att reflektera förändringar i färgernas popularitet,” säger Charlotte Cosby. ”Vi tar god tid på oss att finna långsiktiga interiörtrender och vi lyssnar noga på våra färgkonsulter innan beslut tas om vilka nyanser som ska utvecklas.”
”Alla färger utvecklas av ett litet kreativt team och varje kulör behöver förtjäna sin plats på färgkartan, eftersom en ny nyans måste slå ut en existerande,” säger Charlotte Cosby. ”Våra färger slutar inte att tillverkas utan hamnar i arkivet, där de finns till beställning.”
Det amerikanska färgföretaget Sherwin-Williams använde sig bland annat av enkäter för att komma fram till Alabaster (SW 7008) som årets färg 2016. ”Den ger en ocean av lugn och en `less is more´ visuell effekt,” säger Jackie Jordan, chef för marknadsföringen. ”Alabaster är varken påträngande eller överdrivet varm, utan snarare en minimerad och lockande vit nyans. Vår senaste enkät, National Home Design and Color Survey hösten 2015 visade att tre av fyra, 73 %, föredrog Alabasters naturligt smickrande, knappt anade undertoner framför helt vitt, när de valde neutrala nyanser i hemmet.”
David Mottershead på Little Greene säger: ”Eftersom inspirationen till våra färger initialt kan komma från naturen eller mode, måste vi ändra nyanserna för att de ska passa interiört. Att välja färg hemma är något helt annat än att välja klädfärger – som att kombinera kjol och blus. Målarfärg ska skapa en miljö man kan leva i varje dag.”
Vilka källor influerade färgfabrikanternas val för 2016?
”Våra färgexperter gav oss insikt, samtalade med globala färgexperter och showrooms liksom att vi tog hänsyn till sociala, ekonomiska och demografiska trender, eftersom allt det kan påverka folks färgval,” säger Charlotte Cosby på Farrow & Ball.”Vår egen 70-årsdag hade faktiskt stort inflytande. Vi tittade i backspegeln och valde färger som reflekterar vårt arv kombinerat med nutiden.”
”På Little Greene har vi infört en tradition att gräva upp gamla designdokument och gjuta nytt liv i dem. Gigantiska blommönster parat med exotiska fåglar är traditionellt men också väldigt trendigt just nu. Med vår nära arbetsrelation till expertteamet, har vi lyckats återskapa arkivfragment på ett både samtida och varaktigt sätt med färgskalor som passar dagens interiörer,” säger David Mottershead.
”Våra färgexperter gav oss insikt, samtalade med globala färgexperter och showrooms liksom att vi tog hänsyn till sociala, ekonomiska och demografiska trender, eftersom allt det kan påverka folks färgval,” säger Charlotte Cosby på Farrow & Ball.”Vår egen 70-årsdag hade faktiskt stort inflytande. Vi tittade i backspegeln och valde färger som reflekterar vårt arv kombinerat med nutiden.”
”På Little Greene har vi infört en tradition att gräva upp gamla designdokument och gjuta nytt liv i dem. Gigantiska blommönster parat med exotiska fåglar är traditionellt men också väldigt trendigt just nu. Med vår nära arbetsrelation till expertteamet, har vi lyckats återskapa arkivfragment på ett både samtida och varaktigt sätt med färgskalor som passar dagens interiörer,” säger David Mottershead.
”När vi utvecklar nya färger, planerar vi två år i förväg,” säger Charlotte Cosby. ”Om vi ska välja årets färger, planerar vi bara upp till 12 månader i förväg för att försäkra oss om att valet är relevant för just det året.”
”Just nu skapar vi en modifierad färgpalett som ska finnas tillgänglig inom de kommande 12 månaderna. Sedan vi släppte vår nya färgkarta, har vi introducerat andra färgkombinationer och en del nyanser har skiftat i betydelse. Det betyder att det finns luckor i paletten som vi kan fylla,” säger David Mottershead.
”Just nu skapar vi en modifierad färgpalett som ska finnas tillgänglig inom de kommande 12 månaderna. Sedan vi släppte vår nya färgkarta, har vi introducerat andra färgkombinationer och en del nyanser har skiftat i betydelse. Det betyder att det finns luckor i paletten som vi kan fylla,” säger David Mottershead.
Ska man följa trendspaningarna?
Färg är det som gör en interiör trendig eller inte. Man kan använda olika möbler eller mixa olika stilar, men det är färgkombinationerna som ögat ser först. Färg förvandlar ett vardagsrum eller ett kök till ett levande rum, gömmer brister, höjer eller sänker takhöjden och bestämmer rummets stämning.
Men ingen professionell färgskapare eller designer skulle komma på tanken att sätta press på en kund att välja en trendig färg. De kan föreslå kombinationer och accenter, men det slutliga valet ligger hos husägaren.
Färg är det som gör en interiör trendig eller inte. Man kan använda olika möbler eller mixa olika stilar, men det är färgkombinationerna som ögat ser först. Färg förvandlar ett vardagsrum eller ett kök till ett levande rum, gömmer brister, höjer eller sänker takhöjden och bestämmer rummets stämning.
Men ingen professionell färgskapare eller designer skulle komma på tanken att sätta press på en kund att välja en trendig färg. De kan föreslå kombinationer och accenter, men det slutliga valet ligger hos husägaren.
En koppar/orange färg har använts i det här projektet av designer Ekaterina Vladimirova.
Ryska Houzzläsaren freedommm tycker att man kan få hjälp att hitta sina egna färger med hjälp av trender. ”När man gör om hemma, är det oerhört svårt att välja färger utan hjälp. Trendiga färgråd ger oss vanligt folk färdiga lösningar. Precis så valde jag nyans på väggarna förra året, när jag bestämde mig för att reparera hemma. Jag valde en färg som, enligt Dulux, var trendig 2015 – koppar/orange – men i en ljusare nyans. Resultatet blev en färdigblandad färg för mina väggar.”
”Det är inte en fråga om förtroende utan om tillit,” säger Vasily Evstigneeva. ”En bok om årets färgtrender är en referens, en idealbild som proffsen tar avstamp från. Alla trender manifesterar inte sig själva i bokstavlig mening. När årets färg har lanserats målar inte alla sina väggar i säg rosa, eller börjar klä sig i en nyans av blått. Det här är ett verktyg som man är fri att använda på sitt eget sätt.”
Ryska Houzzläsaren freedommm tycker att man kan få hjälp att hitta sina egna färger med hjälp av trender. ”När man gör om hemma, är det oerhört svårt att välja färger utan hjälp. Trendiga färgråd ger oss vanligt folk färdiga lösningar. Precis så valde jag nyans på väggarna förra året, när jag bestämde mig för att reparera hemma. Jag valde en färg som, enligt Dulux, var trendig 2015 – koppar/orange – men i en ljusare nyans. Resultatet blev en färdigblandad färg för mina väggar.”
”Det är inte en fråga om förtroende utan om tillit,” säger Vasily Evstigneeva. ”En bok om årets färgtrender är en referens, en idealbild som proffsen tar avstamp från. Alla trender manifesterar inte sig själva i bokstavlig mening. När årets färg har lanserats målar inte alla sina väggar i säg rosa, eller börjar klä sig i en nyans av blått. Det här är ett verktyg som man är fri att använda på sitt eget sätt.”
”Inredningsdesign definieras fortfarande i termer av stil, inte mode,” säger Lyudmila Krishtaleva. ”Fashionabla färger eller trender, om de nu behövs, skapas som verktyg för kommunikation, för att dra till sig uppmärksamhet eller skapa en miljö för information. Slutsatsen är att modetrender behövs som ett extra bra skäl att dela känslor och idéer med kolleger.”
”Det är sant att designers tycker om att tänka och tala färg, eftersom de är mycket medvetna om sin makt,” säger Vasily Krishtaleva. ”Men vi ger inte våra kunder färgråd utifrån ståndpunkter inom mode. Här inkluderas folk som är extremt känsliga för minsta lilla skiftning i nyanser och mönster. I ett fall var vi tvungna att måla om några väggar fem gånger innan kunden, som hade valt en rosa-lila nyans, var nöjd. För en annan kunds räkning lade vi ner ett enormt jobb på att välja rätt off-white. Dessa personer, som inte alls är utbildade färgproffs, kommer ihåg nyansen precis och kan peka ut den när de ser den i ett annat sammanhang. De memorerar sin favoritnyans precis som man kan känna igen ansiktsdrag eller stämningar.”
”Det är sant att designers tycker om att tänka och tala färg, eftersom de är mycket medvetna om sin makt,” säger Vasily Krishtaleva. ”Men vi ger inte våra kunder färgråd utifrån ståndpunkter inom mode. Här inkluderas folk som är extremt känsliga för minsta lilla skiftning i nyanser och mönster. I ett fall var vi tvungna att måla om några väggar fem gånger innan kunden, som hade valt en rosa-lila nyans, var nöjd. För en annan kunds räkning lade vi ner ett enormt jobb på att välja rätt off-white. Dessa personer, som inte alls är utbildade färgproffs, kommer ihåg nyansen precis och kan peka ut den när de ser den i ett annat sammanhang. De memorerar sin favoritnyans precis som man kan känna igen ansiktsdrag eller stämningar.”
”All produktion är omständliga processer och att förutsäga färg är komplext och viktigt, det kan betyda framgång eller nedläggning för en producent,” säger Aleey Eliseev, vd för ryska inredningsföretaget Manders. ”Att planera ett färgschema innebär stort ansvar. De stora laboratorierna Pantone, NCS och RAL jobbar för högtryck. Men Marsala, Pantones färg 2015, slog inte alls i inredningssammanhang, trots att deras val ska fungera som preliminära guidelines.”
”De stora textil- och tapetmärkena, liksom färgsorterna, följer utvecklingen inom mode- och produktdesignvärlden, snarare än trendböckerna,” säger Aleey Eliseev. ”Ett bra exempel är överföringen av den grå paletten från modevärlden till inredningsdesign de senaste två åren. Paletten blev blixtsnabbt populär i Europa och Ryssland, och har på flera sätt ersatt beige.”
”I allmänhet arbetar en arkitekt med ett större projekt i upp till tre år, alltså längre än en färgtrend brukar hålla i sig,” säger ryska arkitekten Daria Kharitonova. ”Det finns trender av mer globalt snitt – en övergång från en palett av starkt rött, guld och varma toner till mer återhållsamma och svala nyanser. Enligt min åsikt berodde den här `köldknäppen´ i inredningspaletten på ljusets evolution: Energieffektiva LED-lampor förde fram en ny primadonna: grått.”
”Min spådom är att inredningen kommer att fortsätta röra sig mot kallare och mer resonanta toner,” säger Daria Kharitonova. ”Jag tror att nyanser av blått, turkos, malakit, citron och karmin blir det nya.”
Läs mer:
Trendspaning: Smycka hemmet med årets Pantone-färger
Nu är det bevisat – färgen intar våra svenska hem
Färger som utmanar vår sobert svenska smak
”De stora textil- och tapetmärkena, liksom färgsorterna, följer utvecklingen inom mode- och produktdesignvärlden, snarare än trendböckerna,” säger Aleey Eliseev. ”Ett bra exempel är överföringen av den grå paletten från modevärlden till inredningsdesign de senaste två åren. Paletten blev blixtsnabbt populär i Europa och Ryssland, och har på flera sätt ersatt beige.”
”I allmänhet arbetar en arkitekt med ett större projekt i upp till tre år, alltså längre än en färgtrend brukar hålla i sig,” säger ryska arkitekten Daria Kharitonova. ”Det finns trender av mer globalt snitt – en övergång från en palett av starkt rött, guld och varma toner till mer återhållsamma och svala nyanser. Enligt min åsikt berodde den här `köldknäppen´ i inredningspaletten på ljusets evolution: Energieffektiva LED-lampor förde fram en ny primadonna: grått.”
”Min spådom är att inredningen kommer att fortsätta röra sig mot kallare och mer resonanta toner,” säger Daria Kharitonova. ”Jag tror att nyanser av blått, turkos, malakit, citron och karmin blir det nya.”
Läs mer:
Trendspaning: Smycka hemmet med årets Pantone-färger
Nu är det bevisat – färgen intar våra svenska hem
Färger som utmanar vår sobert svenska smak
Många aktörer tillkännager årets färger och de vanligaste färgtrenderna. De mest inflytelserika är Pantone Color Institute, Akzo Nobel Global Aesthetic Center (Dulux), och fyra eller fem betydelsefulla stilagenter. Dessutom väljer de största färgfabrikanterna sina bästa färger för året.
”Pantone Color Institute är den viktigaste aktören när det gäller färg,” säger oberoende färgdesignern Xenia Chupina. ”Tryckindustrin, den digitala teknologisektorn, mode, inredningsdesign och andra områden där man använder färg, är alla beroende av deras färgkartor, som den här, som visar tusentals nyanser. Faktum är att Pantone skapar ett språk åt oss, ett språk som alla inom designvärlden lätt kan kommunicera med.”
“Organisationen ger inte bara nummer och namn åt oräkneliga nyanser utan gör också djupanalyser,” säger Xenia Chupina. ”Pantone experimenterar fram färger, och i kraft av sin auktoritet väljer de nyanser åt resten av oss. Varje år utser de årets färg och säsongsnyanser baserat på trender och strömningar världen över.”