Världens design: Så blev de tyska köken internationella statusmarkörer
Tyska märken som Poggenpohl, Bulthaup och Alno står högt på mångas vill-ha lista för läckra kök – men hur blev det egentligen så?
Ett SieMatic-kök i Tyskland.
Många tyska köksfabrikanter är familjeföretag. ”Jag tror på att familjeägda företag har en speciell kultur som, kombinerat med specialister, fungerar alldeles utmärkt”, säger Ulrich Siekmann, delägare av tredje generationen i SieMatic.
”När omständigheterna kräver är man beredd att offra en del på kort sikt för att kunna föra företaget vidare till nästa generation”, säger Ulrich Siekmann.
Många tyska köksfabrikanter är familjeföretag. ”Jag tror på att familjeägda företag har en speciell kultur som, kombinerat med specialister, fungerar alldeles utmärkt”, säger Ulrich Siekmann, delägare av tredje generationen i SieMatic.
”När omständigheterna kräver är man beredd att offra en del på kort sikt för att kunna föra företaget vidare till nästa generation”, säger Ulrich Siekmann.
Ett Häcker-kök i Dubai.
2. Made in Germany har gott rykte världen över
”Först till kvarn” – den som hinner först på exportmarknaden har bäst chans att bli marknadsledande. De tyska köksmärkena i Europa går tillbaka till 1950-60-talen – det tyska undrets årtionden. Det var då de flesta tyska kökstillverkarna började exportera.
Företagens starkaste marknader är traditionellt Holland, Belgien, Schweiz, Österrike, Frankrike och Storbritannien. Nyligen har länder som Ryssland, Kina och USA hamnat i fokus. Det är vanligt att kökstillverkarna exporterar till runt 60 länder och exportandelen uppgår till 40 % av produktionen som i fallet Häcker och till 80 % om man kollar på Bulthaups.
Industrin lever väl på det breda utbudet av tyska kök. Italien som också är stort inom kök, erbjuder lyxigare märken som Boffi, men med mindre volymer.
Kuriosa: Till och med i påvens palats i Vatikanen hittar man ett tyskt kök från SieMatic.
2. Made in Germany har gott rykte världen över
”Först till kvarn” – den som hinner först på exportmarknaden har bäst chans att bli marknadsledande. De tyska köksmärkena i Europa går tillbaka till 1950-60-talen – det tyska undrets årtionden. Det var då de flesta tyska kökstillverkarna började exportera.
Företagens starkaste marknader är traditionellt Holland, Belgien, Schweiz, Österrike, Frankrike och Storbritannien. Nyligen har länder som Ryssland, Kina och USA hamnat i fokus. Det är vanligt att kökstillverkarna exporterar till runt 60 länder och exportandelen uppgår till 40 % av produktionen som i fallet Häcker och till 80 % om man kollar på Bulthaups.
Industrin lever väl på det breda utbudet av tyska kök. Italien som också är stort inom kök, erbjuder lyxigare märken som Boffi, men med mindre volymer.
Kuriosa: Till och med i påvens palats i Vatikanen hittar man ett tyskt kök från SieMatic.
Ett kök från Leicht i Storbritannien.
Idag finns tyska köksstudios världen över, från USA till Australien och från Holland till Storbritannien. Etiketten `Made in Germany` introducerades i England på 1800-talet, avsikten var att få folk att satsa på kvalité – och sen dess lever det kvar som en stämpel för garanti.
SE OCKSÅ: Världens design: Fantastiska småhus där man kan fly vardagen
Idag finns tyska köksstudios världen över, från USA till Australien och från Holland till Storbritannien. Etiketten `Made in Germany` introducerades i England på 1800-talet, avsikten var att få folk att satsa på kvalité – och sen dess lever det kvar som en stämpel för garanti.
SE OCKSÅ: Världens design: Fantastiska småhus där man kan fly vardagen
Kök från Eggersmann i Köpenhamn.
Exporten är tillväxtmotorn, men hemmamarknaden med jämförelsevis hög köpkraft och tuff konkurrens producenterna emellan, är själva grunden.
Utländska kökstillverkare har svårt att få in en fot i Tyskland. Men om man jämför med till exempel stoppade möbler är situationen den motsatta, 2,5 gånger mer importeras jämfört med exporten.
Marknadsandelar är nyckeln; det borgar för bra priser, som i sin tur ger hög avkastning, och då följer investeringsvilja och utveckling, som ger bättre produkter. Och cykeln upprepas.
Exporten är tillväxtmotorn, men hemmamarknaden med jämförelsevis hög köpkraft och tuff konkurrens producenterna emellan, är själva grunden.
Utländska kökstillverkare har svårt att få in en fot i Tyskland. Men om man jämför med till exempel stoppade möbler är situationen den motsatta, 2,5 gånger mer importeras jämfört med exporten.
Marknadsandelar är nyckeln; det borgar för bra priser, som i sin tur ger hög avkastning, och då följer investeringsvilja och utveckling, som ger bättre produkter. Och cykeln upprepas.
En LeMans från Häfele.
3. Tyska kök drar nytta av ingenjörstraditionen
Tyskland är – en kliché visserligen – men ett land av nördar och ingenjörer. Det är en sanning inom bilindustrin men också vad gäller badrums- och kökstillverkning.
Ett kök är en komplicerad produkt med funktionalitet i främsta ledet. Hur lätt öppnar man ett köksskåp? Hur användbar är layouten inuti? Hur lång är användningstiden med dagligt slitage? ”I Tyskland har vi lång tradition inom ingenjörskonsten. Här kommer inredningsindustrin in”, säger SieMatics Ulrich Siekmann. ”De har bidragit till utvecklingen av köksindustrin vad gäller kvalitét och funktionalitet de senaste 40-50 åren.”
Det finns lågmälda inredningsmästare, som Häfele från Nagold i Schwaben, som grundades på 1920-talet och är världsberömda. Tekniken utvecklas ofta i exklusivt samarbete med specialiserade tillverkare.
3. Tyska kök drar nytta av ingenjörstraditionen
Tyskland är – en kliché visserligen – men ett land av nördar och ingenjörer. Det är en sanning inom bilindustrin men också vad gäller badrums- och kökstillverkning.
Ett kök är en komplicerad produkt med funktionalitet i främsta ledet. Hur lätt öppnar man ett köksskåp? Hur användbar är layouten inuti? Hur lång är användningstiden med dagligt slitage? ”I Tyskland har vi lång tradition inom ingenjörskonsten. Här kommer inredningsindustrin in”, säger SieMatics Ulrich Siekmann. ”De har bidragit till utvecklingen av köksindustrin vad gäller kvalitét och funktionalitet de senaste 40-50 åren.”
Det finns lågmälda inredningsmästare, som Häfele från Nagold i Schwaben, som grundades på 1920-talet och är världsberömda. Tekniken utvecklas ofta i exklusivt samarbete med specialiserade tillverkare.
I köksbranschen står ”Made in Germany” för praktiskt taget varenda liten komponent. Intressant att notera är den geografiska sammanhållningen. Som exempel är 33 av Tysklands 76 kökstillverkare lokaliserade i Nordrhein-Westfalen och mer än hälften av de 16 400 som arbetar inom kök gör det just där. Annan köksindustri finns i Bavaria och Schwaben och därmed också underleverantörerna.
Varför är klustren viktiga? Transporterna är korta och långsiktigt samarbete utvecklas. Häcker Kök har samarbetat i 50 år med monteringsfirman Hettich i närheten. ”Vi cyklar mellan varandra”, säger Markus Sander, försäljningschef. Bolagen måste naturligtvis vara konkurrenskraftiga och så länge som de utvecklas innovativt, som konkurrenterna, överlever samarbetet.
Varför är klustren viktiga? Transporterna är korta och långsiktigt samarbete utvecklas. Häcker Kök har samarbetat i 50 år med monteringsfirman Hettich i närheten. ”Vi cyklar mellan varandra”, säger Markus Sander, försäljningschef. Bolagen måste naturligtvis vara konkurrenskraftiga och så länge som de utvecklas innovativt, som konkurrenterna, överlever samarbetet.
Kök från Nolte i Moskva.
Förutom inredningen är allt från redskap till elinstallationer viktiga element i kök. Även på de områdena finns kända tillverkare i Tyskland, många företag är små familjeägda firmor med samma anda som de större.
Inom detaljutrustning och handfat märks Dornbracht, Blanco och Hansgrohe, grundad 1901 i staden Schiltach i Schwaben. Inom el är Münchenbaserade BSH störst i Europa, Miele grundades 1899 och ägs än idag av samma familj, Gaggenau som har rötter tillbaka till 1683 och järnindustrin samt Neff som startades i norra Baden 1877.
Dessa köksdetaljister har också vuxit runt den tyska ingenjörskonstens know-how. I slutet av 1800-talet lade Carl von Linde grunden till modern kylteknologi, Lindeprocessen. Innan dess kyldes isboxar och frysrum med is! Linde AG blev snabbt ledande inom kylteknik över hela Europa.
Det första industrianpassade moderna kylskåpet i Europa utvecklades 1927-28 av Zschopauer Motorwerke i Sachsen. Många år senare, 1992, såg det freonfria kylskåpet dagens ljus, producerat av Dkk Scharfenstein, senare Foron i Sachsen.
Förutom inredningen är allt från redskap till elinstallationer viktiga element i kök. Även på de områdena finns kända tillverkare i Tyskland, många företag är små familjeägda firmor med samma anda som de större.
Inom detaljutrustning och handfat märks Dornbracht, Blanco och Hansgrohe, grundad 1901 i staden Schiltach i Schwaben. Inom el är Münchenbaserade BSH störst i Europa, Miele grundades 1899 och ägs än idag av samma familj, Gaggenau som har rötter tillbaka till 1683 och järnindustrin samt Neff som startades i norra Baden 1877.
Dessa köksdetaljister har också vuxit runt den tyska ingenjörskonstens know-how. I slutet av 1800-talet lade Carl von Linde grunden till modern kylteknologi, Lindeprocessen. Innan dess kyldes isboxar och frysrum med is! Linde AG blev snabbt ledande inom kylteknik över hela Europa.
Det första industrianpassade moderna kylskåpet i Europa utvecklades 1927-28 av Zschopauer Motorwerke i Sachsen. Många år senare, 1992, såg det freonfria kylskåpet dagens ljus, producerat av Dkk Scharfenstein, senare Foron i Sachsen.
Ett Poggenpohl i Atlanta.
4. Ett tyskt kök blir färdigt i tid
Nu för tiden kan man teoretiskt sett hitta bra material lite överallt. På frågan om vad som generellt skiljer tyska kök från andra, svarar Michael Wunram, vd för Eggersmann: ”Det måste vara de punktliga leveranserna och utförandet, snarare än de kreativa aspekterna.”
Stefan Waldenmeier, styrelseordförande i Leicht och i köksindustrins paraplyorganisation, säger: ”Tyska kök skiljer sig med sin totallösning av digital uppföljning av de varierande köken, underleverantörer, uppföljning och kontroll av order, leveranslogistik ansluten till leveransdatum – tillsammans med produktkvalité och design.”
4. Ett tyskt kök blir färdigt i tid
Nu för tiden kan man teoretiskt sett hitta bra material lite överallt. På frågan om vad som generellt skiljer tyska kök från andra, svarar Michael Wunram, vd för Eggersmann: ”Det måste vara de punktliga leveranserna och utförandet, snarare än de kreativa aspekterna.”
Stefan Waldenmeier, styrelseordförande i Leicht och i köksindustrins paraplyorganisation, säger: ”Tyska kök skiljer sig med sin totallösning av digital uppföljning av de varierande köken, underleverantörer, uppföljning och kontroll av order, leveranslogistik ansluten till leveransdatum – tillsammans med produktkvalité och design.”
Nobilia-kök i Schweiz.
Kort sagt, vilken vd eller tillverkare man än frågar, så ser de alla den speciella styrkan i leveranskunnande. ”Det är svårare att skicka 40-50 kökskomponenter, från skåp till tillbehör, från en del av världen till en annan, än att skeppa en soffa. Och den tyska köksindustrin är mästare på det”, säger Ulrich Siekmann på Siematic.
När allt kommer omkring vill ingen köksinredare vänta två veckor på en spis eller fyra veckor på att få en bortglömd skåplucka. Hen vill ha allt samtidigt – och då har det nära nätverket av leverantörer en klar fördel i logistiken.
Kort sagt, vilken vd eller tillverkare man än frågar, så ser de alla den speciella styrkan i leveranskunnande. ”Det är svårare att skicka 40-50 kökskomponenter, från skåp till tillbehör, från en del av världen till en annan, än att skeppa en soffa. Och den tyska köksindustrin är mästare på det”, säger Ulrich Siekmann på Siematic.
När allt kommer omkring vill ingen köksinredare vänta två veckor på en spis eller fyra veckor på att få en bortglömd skåplucka. Hen vill ha allt samtidigt – och då har det nära nätverket av leverantörer en klar fördel i logistiken.
Bulthaup-kök i Frankrike.
5. Form följer funktion
Finns det då ingenting som är dåligt med tyska kök? Många skulle nog säga att designen är en svag punkt – eftersom Tyskland inte betraktas som ett av världens bästa när det gäller stil. Trots all know-how, effektivitet och funktionalitet håller designen inte riktigt måttet, och det gäller inte bara kök.
Italienarna är förstås måttstocken i designkompetens, och man tittar på dem för att försöka lära sig. “Men de har också saker att lära av oss”, säger Ulrich Siekmann. ”Nordamerikanska tillverkare med sina lantliga kök är också värda att titta på.”
5. Form följer funktion
Finns det då ingenting som är dåligt med tyska kök? Många skulle nog säga att designen är en svag punkt – eftersom Tyskland inte betraktas som ett av världens bästa när det gäller stil. Trots all know-how, effektivitet och funktionalitet håller designen inte riktigt måttet, och det gäller inte bara kök.
Italienarna är förstås måttstocken i designkompetens, och man tittar på dem för att försöka lära sig. “Men de har också saker att lära av oss”, säger Ulrich Siekmann. ”Nordamerikanska tillverkare med sina lantliga kök är också värda att titta på.”
Ett Alno-kök i London.
Men tyskarna försöker hänga med. Stefan Waldenmaier på Leicht pekar på ”utvecklingen av tysk design som kommer ur Bauhaus-traditionen och som erkänns internationellt.”
”Less is more” och ”form följer funktion” är maximer som beskriver den ”typiska” tyska stilen. För kök, och även badrum, fyller det behoven eftersom enkel och återhållen design är mer efterfrågad i livslängd än mer övergående trender, och kök och bad har höga tekniska krav.
Men tyskarna försöker hänga med. Stefan Waldenmaier på Leicht pekar på ”utvecklingen av tysk design som kommer ur Bauhaus-traditionen och som erkänns internationellt.”
”Less is more” och ”form följer funktion” är maximer som beskriver den ”typiska” tyska stilen. För kök, och även badrum, fyller det behoven eftersom enkel och återhållen design är mer efterfrågad i livslängd än mer övergående trender, och kök och bad har höga tekniska krav.
Leicht Xtend+ hyllsystem.
”Amerikaner tycker att tyska kök är mycket futuristiska”, säger Mayan Metzler, som säljer dem i New York. Det kan bero på att tysk designinnovation ofta är teknologistyrd.
Xtend+ ljushylla av Leicht (övre och undre bilden) är ett exempel. De väggmonterade aluminiumhyllorna med inbyggt LED-ljus hängs på vertikala elspår i önskat läge, inga sladdar behövs. Dörrarna som döljer hyllorna öppnas med ett knapptryck.
SieMatic S1 lanserades 2009 med integrerat belysningssystem, hi-fi och iPod dockningsstation. Flera tillverkare som Tielsa och Sachsenküchen, med Ergomatic, erbjuder höj- och sänkbara köksöar i sina utbud.
Häcker har en integrerad, osynlig ljudanläggning i köket, med kökets basinredning som resonansbotten som kan anslutas till Bluetooth. Man behöver inte ha en dockningsstation på arbetsbänken.
”Amerikaner tycker att tyska kök är mycket futuristiska”, säger Mayan Metzler, som säljer dem i New York. Det kan bero på att tysk designinnovation ofta är teknologistyrd.
Xtend+ ljushylla av Leicht (övre och undre bilden) är ett exempel. De väggmonterade aluminiumhyllorna med inbyggt LED-ljus hängs på vertikala elspår i önskat läge, inga sladdar behövs. Dörrarna som döljer hyllorna öppnas med ett knapptryck.
SieMatic S1 lanserades 2009 med integrerat belysningssystem, hi-fi och iPod dockningsstation. Flera tillverkare som Tielsa och Sachsenküchen, med Ergomatic, erbjuder höj- och sänkbara köksöar i sina utbud.
Häcker har en integrerad, osynlig ljudanläggning i köket, med kökets basinredning som resonansbotten som kan anslutas till Bluetooth. Man behöver inte ha en dockningsstation på arbetsbänken.
Eggersmann Unique, kök i kalksten.
En del tyska tillverkare av boutique-kök har också nyligen etablerats tack vare sin speciella design. Ett bra exempel är Eggersmann, ett mindre företag som producerar ungefär 5 000 kök per år, inklusive serien Unique.
Michael Wunram från Eggersman, fjärde generationen i företaget säger: ”I den här serien använder vi bara äkta material som riktig sten, valsat rostfritt stål och Corian – genomgående och inte bara för arbetsytor.” Det är bara möjligt när man har stor specialistkompetens.
En del tyska tillverkare av boutique-kök har också nyligen etablerats tack vare sin speciella design. Ett bra exempel är Eggersmann, ett mindre företag som producerar ungefär 5 000 kök per år, inklusive serien Unique.
Michael Wunram från Eggersman, fjärde generationen i företaget säger: ”I den här serien använder vi bara äkta material som riktig sten, valsat rostfritt stål och Corian – genomgående och inte bara för arbetsytor.” Det är bara möjligt när man har stor specialistkompetens.
LÄS MER: Världens design: Coola nya sätt att förvara maten klimatsmart