Design med hjärta: Fyra nordiska formgivare som tänker globalt
Med nordisk design och internationell produktion skapas ting som både är vackra att se på och har en skön historia.
Människor världen över är idag medvetna om klimathoten mot vår jord, i kombination med de orättvisa levnadsförhållanden som existerar mellan olika världsdelar och folkgrupper. I Norden besvarar vi detta med att källsortera våra sopor, välja ekologiskt och lokalproducerat i matbutiken och sakta men säkert börjar vi också inreda våra hem mer medvetet. Som ett steg i den positiva trenden att köpa smart har vi pratat med fyra designers, som skapar produkter tillsammans med lokala hantverkare i Kenya, Thailand och Vietnam, för att ta reda på hur det är att tänka stort och arbeta tätt ihop med andra kulturer.
Hur kom ni på idén att skapa produkter tillsammans med hantverkare i Kenya?
“Jag flyttade till Kenya tillsammans med min familj 2009 och fick då se hur fantastiskt det afrikanska hantverket är,” säger Minna Impiö. “Samtidigt fick jag en inblick i hur de talangfulla hantverkarna jobbar – och hur svåra levnadsförhållanden de verkligen har. Mari höll under den här tiden på med egna projekt i Finland men vi hade länge pratat om att arbeta tillsammans så vi bestämde oss för att Kenya var den perfekta platsen för oss att starta vårt nya företag som vi ville skulle följa principerna av Fair Trade. Vi har valt att främst arbeta med kvinnors självhjälpsgrupper i mindre byar och workshops i de lite större städerna. Över 90% av de 400 hantverkare som vi jobbar med har en bakgrund som lantbrukare och är väldigt missgynnade ekonomiskt. Mifuko är en möjlighet för dem att förbättra sina kunskaper inom hantverket samtidigt som de får en bra inkomst.”
“Jag flyttade till Kenya tillsammans med min familj 2009 och fick då se hur fantastiskt det afrikanska hantverket är,” säger Minna Impiö. “Samtidigt fick jag en inblick i hur de talangfulla hantverkarna jobbar – och hur svåra levnadsförhållanden de verkligen har. Mari höll under den här tiden på med egna projekt i Finland men vi hade länge pratat om att arbeta tillsammans så vi bestämde oss för att Kenya var den perfekta platsen för oss att starta vårt nya företag som vi ville skulle följa principerna av Fair Trade. Vi har valt att främst arbeta med kvinnors självhjälpsgrupper i mindre byar och workshops i de lite större städerna. Över 90% av de 400 hantverkare som vi jobbar med har en bakgrund som lantbrukare och är väldigt missgynnade ekonomiskt. Mifuko är en möjlighet för dem att förbättra sina kunskaper inom hantverket samtidigt som de får en bra inkomst.”
Nu är ni båda på plats i Finland, vilka svårigheter möter ni när ni jobbar med människor i ett land som ligger så långt bort?
“Det är svårt att få alla korgar att hålla samma kvalitet när man inte är på plats,” förklarar Mari Martikainen. “Hantverksgrupperna är stora och en del personer i grupperna jobbar snabbt, andra långsamt och det kan därför bli en del förseningar med leveranserna”,
Hur löser ni det här problemet?
“Vi är båda på plats i Kenya två gånger per år och då åker vi runt och träffar alla grupper, ser hur det går och diskuterar eventuella problem. När vi inte är där har vi en lokal konsult som besöker hantverkarna två gånger i veckan och han ser till att kommunikationen mellan oss och kvinnorna fungerar bra“, säger Minna.
“Det är svårt att få alla korgar att hålla samma kvalitet när man inte är på plats,” förklarar Mari Martikainen. “Hantverksgrupperna är stora och en del personer i grupperna jobbar snabbt, andra långsamt och det kan därför bli en del förseningar med leveranserna”,
Hur löser ni det här problemet?
“Vi är båda på plats i Kenya två gånger per år och då åker vi runt och träffar alla grupper, ser hur det går och diskuterar eventuella problem. När vi inte är där har vi en lokal konsult som besöker hantverkarna två gånger i veckan och han ser till att kommunikationen mellan oss och kvinnorna fungerar bra“, säger Minna.
Hur är det att arbeta med en annan kultur?
“I början var det svårt för oss att få dem att förstå varför en korg var tvungen att vara svart och vit, om det var just en svart och vit korg som var beställd,” säger Mari. “De tänker att om storleken stämmer och kvalitén är bra så gör det inget om det är fel färg – det har hänt flera gånger att vi fått hem en korg som var blå och svart istället! Jag tror att de tycker att vi i Norden är lite tråkiga i våra färgval, om de skulle bestämma själva skulle korgarna vara i regnbågens alla färger. Det är först nu, sju år senare, som vi har vant oss vid att vi jobbar olika och nu tycker vi bara att det är härligt att göra det här projektet tillsammans”.
“I början var det svårt för oss att få dem att förstå varför en korg var tvungen att vara svart och vit, om det var just en svart och vit korg som var beställd,” säger Mari. “De tänker att om storleken stämmer och kvalitén är bra så gör det inget om det är fel färg – det har hänt flera gånger att vi fått hem en korg som var blå och svart istället! Jag tror att de tycker att vi i Norden är lite tråkiga i våra färgval, om de skulle bestämma själva skulle korgarna vara i regnbågens alla färger. Det är först nu, sju år senare, som vi har vant oss vid att vi jobbar olika och nu tycker vi bara att det är härligt att göra det här projektet tillsammans”.
NINA JOBS FÖR DESIGN HOUSE STOCKHOLM
Designer: Nina Jobs
Produkt: Kuddserien Melange
Produktionsland: Thailand
Kul fakta: Melange betyder blandning på franska
Du har länge drömt om att slå ihop humanitärt arbete och bra design, hur gjorde du drömmen till verklighet?
“Under en utställning i Bangkok stötte jag ihop med organisationen Kids Ark, som från början var ett sponsorprogram som jobbade för att göra det möjligt för föräldralösa barn som bor hos släktingar att gå kvar i skolan. De frågade mig om jag ville hjälpa dem genom att ta fram tidsenliga produkter, och det ville jag såklart. Efter ett tag började organisationen att utvecklas och göra det möjligt för bland annat kvinnor att arbeta med hantverk för att öka sina inkomster och därmed förbättra familjens levnadsstandard. Och det var i samband med det som jag försökte få en av mina uppdragsgivare, Design House Stockholm, att bli intresserade av idén att samarbeta på en design tillsammans med ett kvinnokooperativ som organisationen stödjer – och efter ett tag nappade de”, berättar Nina Jobs.
Designer: Nina Jobs
Produkt: Kuddserien Melange
Produktionsland: Thailand
Kul fakta: Melange betyder blandning på franska
Du har länge drömt om att slå ihop humanitärt arbete och bra design, hur gjorde du drömmen till verklighet?
“Under en utställning i Bangkok stötte jag ihop med organisationen Kids Ark, som från början var ett sponsorprogram som jobbade för att göra det möjligt för föräldralösa barn som bor hos släktingar att gå kvar i skolan. De frågade mig om jag ville hjälpa dem genom att ta fram tidsenliga produkter, och det ville jag såklart. Efter ett tag började organisationen att utvecklas och göra det möjligt för bland annat kvinnor att arbeta med hantverk för att öka sina inkomster och därmed förbättra familjens levnadsstandard. Och det var i samband med det som jag försökte få en av mina uppdragsgivare, Design House Stockholm, att bli intresserade av idén att samarbeta på en design tillsammans med ett kvinnokooperativ som organisationen stödjer – och efter ett tag nappade de”, berättar Nina Jobs.
Melange cushion
Samarbetet resulterade i kuddserien Melange, vad har varit det bästa med projektet?
“Det har varit väldigt inspirerande att jobba med Melange-kollektionen tillsammans med de thailändska vävarna. Jag gillar när det blir kulturkrockar, man får ett helt nytt sätt att se på saker och ting.”
Vad har varit det mest problematiska?
“Vävarna har sitt helt eget lokala språk och kan inte prata med utomstående så därför har vi fått kommunicera genom att både använda händerna och visa bilder. Det är väldigt svårt och man kan lätt bli frustrerad i början men ju mer man lär känna varandra, desto lättare blir det.”
“Det har varit väldigt inspirerande att jobba med Melange-kollektionen tillsammans med de thailändska vävarna. Jag gillar när det blir kulturkrockar, man får ett helt nytt sätt att se på saker och ting.”
Vad har varit det mest problematiska?
“Vävarna har sitt helt eget lokala språk och kan inte prata med utomstående så därför har vi fått kommunicera genom att både använda händerna och visa bilder. Det är väldigt svårt och man kan lätt bli frustrerad i början men ju mer man lär känna varandra, desto lättare blir det.”
Melange cushion
Vad var målet med den här kollektionen?
“Mitt mål var att få upp designen på rätt nivå när det kommer till kvalitén – det var viktigt att hantverkarna själva fick känna att de kan skapa något som har så pass hög standard. Nu ska vi gå vidare med nästa steg och skapa fler produkter tillsammans, vilket jag, hantverkarna och Design House Stockholm ser mycket fram emot.”
Hur ser du på våra konsumtionsvanor?
“Jag är själv väldigt svårflörtad när det kommer till inköp, sakerna måste fylla ett behov, annars blir det inget köp. Dagens konsument kan ha så himla många grejer hemma och jag tycker att alla verkligen ska ta sitt sociala ansvar och tänka till innan man handlar nytt, så att man köper bra saker med bra innehåll – generellt krävs det inte mycket för att man ska kunna hjälpa dem som har det svårt.”
“Mitt mål var att få upp designen på rätt nivå när det kommer till kvalitén – det var viktigt att hantverkarna själva fick känna att de kan skapa något som har så pass hög standard. Nu ska vi gå vidare med nästa steg och skapa fler produkter tillsammans, vilket jag, hantverkarna och Design House Stockholm ser mycket fram emot.”
Hur ser du på våra konsumtionsvanor?
“Jag är själv väldigt svårflörtad när det kommer till inköp, sakerna måste fylla ett behov, annars blir det inget köp. Dagens konsument kan ha så himla många grejer hemma och jag tycker att alla verkligen ska ta sitt sociala ansvar och tänka till innan man handlar nytt, så att man köper bra saker med bra innehåll – generellt krävs det inte mycket för att man ska kunna hjälpa dem som har det svårt.”
FORM – A NOMAD DESIGN STUDIO
Designer: Josefine Olsson
Produkt: Cykelväskan Pako
Produktionsland: Vietnam
Kul fakta: Väskan är döpt efter Pako-gruppen som är en av många minoritetsgrupper i Vietnam
Designer: Josefine Olsson
Produkt: Cykelväskan Pako
Produktionsland: Vietnam
Kul fakta: Väskan är döpt efter Pako-gruppen som är en av många minoritetsgrupper i Vietnam
Hur hamnade du i Vietnam?
“Jag hade länge varit intresserad av att jobba i utvecklingsländer när jag fick möjligheten att åka till Vietnam med en folkhögskola. När jag var där praktiserade jag främst men när det var dags att sluta med det bestämde jag mig för att stanna kvar och starta mitt egna företag. Jag ville jobba tillsammans med lokala hantverkare i landet och skapa produkter som tillför ett värde för dem”, säger Josefine Olsson.
“Jag hade länge varit intresserad av att jobba i utvecklingsländer när jag fick möjligheten att åka till Vietnam med en folkhögskola. När jag var där praktiserade jag främst men när det var dags att sluta med det bestämde jag mig för att stanna kvar och starta mitt egna företag. Jag ville jobba tillsammans med lokala hantverkare i landet och skapa produkter som tillför ett värde för dem”, säger Josefine Olsson.
Var kom inspirationen till cykelväskan Pako ifrån?
“Cykelväskan är inspirerad av en plastkorg som många vietnameser använder i sin vardag, men istället för att använda plast som material görs väskan i bambu. Pako-gruppen, en minoritetsgrupp som bor i en av Vietnams fattigaste provinser, producerar väskan för att öka sin inkomst. De allra flesta som jobbar med att väva väskan är äldre eftersom de inte kan vara ute på fälten längre då arbetet där är alldeles för tungt.”
“Cykelväskan är inspirerad av en plastkorg som många vietnameser använder i sin vardag, men istället för att använda plast som material görs väskan i bambu. Pako-gruppen, en minoritetsgrupp som bor i en av Vietnams fattigaste provinser, producerar väskan för att öka sin inkomst. De allra flesta som jobbar med att väva väskan är äldre eftersom de inte kan vara ute på fälten längre då arbetet där är alldeles för tungt.”
Hur är det att jobba i ett utvecklingsland?
“Det är väldigt intressant och givande men det är stundtals också ganska frustrerande att jobba i ett utvecklingsland när man kommer från ett strukturerat samhälle. Just minoritetsbefolkningarna är ett utsatt folk som i större utsträckning lever i fattigdom och inte har samma möjligheter till utveckling. De bor också avskilt och vill man jobba i deras område måste man ha en licens, vilket gör att hela processen blir omständig och problematisk. För att lösa allt detta, och för att samtidigt ha kontakt med hantverkarna, har jag till min hjälp en översättare och organisationen MCNV, som verkligen är mitt allt där.”
Vad är målet med ditt företag?
“För mig är kvaliteten och integriteten hos hantverkarna som skapar mina produkter av högsta vikt – jag vill att det ska finnas en mening för dem. De är väldigt stolta över produkterna de skapar och jag vill kunna hjälpa dem ännu mer och utveckla nya produkter tillsammans. Just nu har de, förutom cykelväskan, också börjat skapa en lampa och ett bord.”
“Det är väldigt intressant och givande men det är stundtals också ganska frustrerande att jobba i ett utvecklingsland när man kommer från ett strukturerat samhälle. Just minoritetsbefolkningarna är ett utsatt folk som i större utsträckning lever i fattigdom och inte har samma möjligheter till utveckling. De bor också avskilt och vill man jobba i deras område måste man ha en licens, vilket gör att hela processen blir omständig och problematisk. För att lösa allt detta, och för att samtidigt ha kontakt med hantverkarna, har jag till min hjälp en översättare och organisationen MCNV, som verkligen är mitt allt där.”
Vad är målet med ditt företag?
“För mig är kvaliteten och integriteten hos hantverkarna som skapar mina produkter av högsta vikt – jag vill att det ska finnas en mening för dem. De är väldigt stolta över produkterna de skapar och jag vill kunna hjälpa dem ännu mer och utveckla nya produkter tillsammans. Just nu har de, förutom cykelväskan, också börjat skapa en lampa och ett bord.”
Hur har ditt arbete tagits emot av allmänheten?
“Företaget är relativt nytt, det startades 2015, och det har tagit tid att få igång hela processen. Men när jag har ställt ut på Formex har reaktionerna varit bra, människor är intresserade av att höra historien bakom företaget och tycker att det är ett spännande koncept. Nu tar vi små, små steg framåt och har börjat sälja cykelväskorna.”
LÄS MER: Veckans kök: Finskt miljökök visar vägen mot framtiden
11 hemliga hem i symbios med naturen
Vårstäda giftfritt: Så rengör du miljövänligt med billiga husmorsknep
“Företaget är relativt nytt, det startades 2015, och det har tagit tid att få igång hela processen. Men när jag har ställt ut på Formex har reaktionerna varit bra, människor är intresserade av att höra historien bakom företaget och tycker att det är ett spännande koncept. Nu tar vi små, små steg framåt och har börjat sälja cykelväskorna.”
LÄS MER: Veckans kök: Finskt miljökök visar vägen mot framtiden
11 hemliga hem i symbios med naturen
Vårstäda giftfritt: Så rengör du miljövänligt med billiga husmorsknep
Designer: Mari Martikainen och Minna Impiö
Produkt: Korgarna Kiondo
Produktionsland: Kenya
Kul fakta: Mifuko betyder ficka på Swahili